Advertisement
Agentia de presa pentru romanii de pretutindeni
redactia@rgnpress.ro


Menu Principal
Home
- - - - - - -
Arhiva 2004 - listing
- - - - - - -
Arhiva 2004
<<
Iunie 2004
>>
D
L
M
M
J
V
S
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Cautare
Iurie Rosca: "R. Moldova se afla sub ocupatia militara a Rusiei!" PDF Imprimare E-mail

 Din momentul declarării independenţei sale şi pnă n prezent, Republica Moldova s-a aflat ntr-o continuă stare de ocupaţie militară a URSS şi a succesoarei acesteia, Federaţia Rusă, declara presedintele PPCD, din R. Moldova, intr-un interviu acordat in exclusivitate pentru Romanian Global News.

 Domnule Iurie Roşca, vă propun să purtăm o discuţie despre situaţia generală din Republica Moldova, n perspectiva alegerilor parlamentare care se vor desfăşura n primăvara lui 2005. Să mai spunem, de la nceput, că partidul pe care l conduceţi ocupă n prezent, conform sondajelor de opinie realizate n Republica Moldova de către instituţii locale sau internaţionale, locul al doilea n preferinţele electoratului. I.R: Pentru că aţi vorbit despre alegeri, menţionez că, la 16 mai 2004, n Piaţa Marii Adunări Naţionale din Chişinău, şi-a desfăşurat lucrările cel de-al VIII-lea Congres al Partidului Popular Creştin Democrat, la care au participat 2.453 de delegaţi reprezentnd toate structurile teritoriale şi autonome ale partidului, inclusiv cele din Transnistria şi Autonomia Găgăuză. Delegaţii la Congres au fost salutaţi, printre alţii, de Nadejda Mihailova, vicepreşedintele Partidului Popular European şi preşedinte al Uniunii Forţelor de Dreapta din Bulgaria, fost ministru de Externe al acestei ţări, Norbert Neuhaus, membru al Uniunii Creştin-Democrate din Germania. Telegrame de salut adresate forului suprem al creştin-democraţilor moldoveni au fost transmise de Preşedintele Partidului Popular European, Wilfried Martens, precum şi de Alexandru Herlea, membru al Comitetului Executiv al Internaţionalei Creştin-Democrate, responsabil de ţările din Europa Centrală şi de Est.  In calitatea dumneavoastră de lider politic, dar şi de iniţiator, anul trecut, al Comitetului pentru Apărarea Independenţei şi Constituţiei Republicii Moldova, cum aţi caracteriza astăzi, din punct de vedere geo-strategic, situaţia Republicii Moldova? I.R.: Din momentul declarării independenţei sale şi pnă n prezent, Republica Moldova, s-a aflat ntr-o continuă stare de ocupaţie militară a URSS şi a succesoarei acesteia, Federaţia Rusă. Rusia a organizat activităţile armate subversive cu scopul scindării teritoriale a ţării şi consolidării n zona ocupată - Transnistria - a unui regim marionetă separatist, menit să ţină ţara sub controlul Moscovei. Reamintim ncă o dată că prezenţa militară străină constituie o sfidare a normelor de drept internaţional, a Declaraţiei de Independenţă şi a Constituţiei Republicii Moldova şi ncalcă prevederile reuniunii OSCE de la Istanbul din 1999. Noi considerăm că restabilirea unităţii teritoriale a ţării poate fi realizată doar după ncetarea stării de ocupaţie, prin retragerea completă şi necondiţionată a trupelor şi a arsenalului militar rus din Moldova. Se impune dizolvarea formaţiunilor paramilitare şi a structurilor de securitate ale regimului separatist şi restabilirea ordinii constituţionale n Transnistria. Federaţia Rusă ca stat-agresor şi putere ocupantă nu poate rămne n continuare mediator şi garant al depăşirii diferendului transnistrean pe care l-a provocat şi l ntreţine. Implicarea directă a Statelor Unite ale Americii şi a Uniunii Europene, precum şi a Romniei alături de cealaltă ţară vecină, Ucraina, ar permite deblocarea procesului de reglementare a acestui conflict şi soluţionarea lui definitivă. Această abordare este cu att mai necesară, cu ct actualul mecanism pentagonal, respectiv Rusia, Ucraina, Republica Moldova, Transnistria şi OSCE, este dominat categoric de Rusia, ceea ce pune OSCE n imposibilitatea de a determina evoluţii pozitive n reglementarea conflictului, dat fiind faptul că la nivel OSCE toate deciziile se iau n unanimitate.  Scenariul de aşa-numită federalizare nu poate fi acceptat, deoarece contravine normelor de drept internaţional şi reprezintă un plan străin de distrugere a independenţei, unităţii teritoriale şi a regimului constituţional n scopul transformării Republicii Moldova ntr-o anexă geopolitică a Rusiei. Acest scenariu este inaplicabil şi imoral şi pentru că n zona ocupată regimul separatist a suprimat drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, orice manifestare a dezacordului faţă de gruparea criminală a lui Smirnov fiind imposibilă. Victime ale regimului de ocupaţie rămn deţinuţii politici de la Tiraspol Alexandru Leşcu, Tudor Petrov-Popa şi Andrei Ivanţoc. Noi am cerut şi cerem autorităţilor şi reprezentanţilor OSCE să ntreprindă măsuri energice pentru punerea lor n libertate. Republica Moldova are nevoie de participarea directă a Statelor Unite ale Americii, a Uniunii Europene, a Romniei şi a Ucrainei n procesul de reglementare a diferendului transnistrean, proces care trebuie să se desfăşoare cu aplicarea concepţiei celor trei D: demilitarizare, decriminalizare şi democratizare. Doar n acest fel poate fi restabilită unitatea teritorială a ţării şi asigurată independenţa ei.  Exemplul Georgiei, conguse de tnărul şi energicul Saakaşvili, este unul demn de urmat pentru Republica Moldova. Tot aici se cuvine să amintesc de pichetarea zilnică a Ambasadei Federaţiei Ruse de către creştin-democraţi n preajma summitului OSCE de la Maastricht din decembrie 2003, dar şi de respingerea Planului Kozak şi zădărnicirea vizitei preşedintelui rus Putin la Chişinău, care urma să asiste la ceremonia de lichidare a Republicii Moldova prin semnarea de către Voronin şi Smirnov a acelui memorandum anticonstituţional. Meritul pentru contracarea acestei ncercări de a transforma ţara noastră n anexă geopolitică a Moscovei revine n primul rnd PPCD.   Cum aţi caracteriza Republica Moldova n plan intern? I.R.: Anii de guvernare comunistă au adus economia Republicii Moldova ntr-o stare de criză profundă. Corupţia a luat proporţii ngrijorătoare, investitorii occidentali sunt terorizaţi şi eliminaţi de pe piaţă. Oamenii de afaceri autohtoni sunt persecutaţi de organele de control şi de anchetă. Dreptul la proprietate este călcat n picioare, ntreprinderile private sunt naţionalizate, are loc recolectivizarea agriculturii. Numărul locurilor de muncă s-a micşorat alarmant, şomajul a atins cote periculoase, exodul populaţiei a devenit un fenomen generalizat. Ţăranii sunt reduşi la sărăcie printr-un sistem dur de impozitare, fiind lipsiţi de posibilitatea de a-şi desface producţia agricolă. Problema asigurării cu gru la nivelul ntregii ţări s-a transformat n una de securitate naţională. Implicarea statului n formarea preţurilor la pine, exportul excesiv de produse cerealiere din rezervele de stat, corupţia, monopolismul şi birocratismul au condus la dublarea preţului la grul de import, la nensămnţarea a mii de hectare de terenuri agricole şi la falimentarea a zeci de brutării private. Guvernarea comunistă speculează creşterea statistică a indicatorilor economici, n timp ce situaţia macroeconomică s-a agravat simţitor. n anul 2003, inflaţia a crescut considerabil, datoria externă s-a majorat, investiţiile directe s-au redus, importurile au explodat, iar deficitul balanţei comerciale a atins cel mai nalt nivel după proclamarea Independenţei. Creşterea considerabilă a importurilor face vulnerabilă economia naţională şi o expune serios riscurilor din exterior. Incompetenţa guvernării comuniste se manifestă şi prin politica de apreciere artificială a monedei naţionale, care a intensificat speculaţiile pe piaţa valutară, a descurajat exporturile şi a cauzat ntreprinderilor autohtone pierderi substanţiale, n valoare de sute de milioane de lei (n.n. - lei moldoveneşti; un dolar american reprezintă aproximativ 14 lei moldoveneşti). Totodată, n condiţiile creşterii permanente a inflaţiei, devalorizarea forţată a valutelor străine a diminuat valoarea transferurilor efectuate de cetăţenii Republicii Moldova, aflaţi la muncă peste hotare, către familiile lor. Revenirea la modelul sovietic de organizare administrativ-teritorială, majorarea nejustificată a numărului de ministere şi departamente au provocat creşterea aparatului birocratic şi a cheltuielilor bugetare pentru ntreţinerea acestuia. Gestionarea netransparentă a finanţelor publice, sustragerea n interes personal şi de partid a unor importante fonduri financiare au determinat subminarea programelor sociale şi au făcut imposibilă majorarea cuvenită a pensiilor şi a salariilor pentru angajaţii din sfera bugetară. Criza pinii, blocajul financiar, majorarea preţurilor la produse şi servicii ca urmare a creşterii preţurilor la carburanţi, energie electrică, gaze şi telecomunicaţii, precum şi situaţia dezastruoasă din sectorul locativ sunt consecinţe directe ale unei politici mioape şi iresponsabile a regimului Voronin. Pentru că menţinerea comuniştilor la putere amnă reluarea finanţării externe a Republicii Moldova, integrarea ei n circuitul economic european şi mondial, intensificarea şi aprofundarea relaţiilor comerciale cu Romnia, asigurarea pentru tineri a unor perspective clare de dezvoltare, precum şi refacerea economică de ansamblu a ţării, singura soluţie pentru depăşirea acestui impas este schimbarea actualei clase politice. Adevărata schimbare poate surveni doar după nlăturarea comuniştilor de la putere şi accederea la guvernare a partidelor democrate, pro-occidentale, n urma alegerilor parlamentare din 2005.  Fiti, va rog mai concret! I.R.: Noi apreciem că Partidul Comunist aflat la guvernare a ajuns la putere speculnd nostalgiile oamenilor vrstnici dezamăgiţi de dificultăţile tranziţiei şi simulnd un discurs justiţiar, de condamnare a corupţiei şi a delapidării banilor publici. Fostul ministru de interne Voronin a criticat dur abuzurile foştilor guvernanţi, angajndu-se să-i tragă la răspundere, cnd va veni la putere, pe toţi demnitarii din garniturile guvernamentale anterioare care se fac vinovaţi de comiterea furturilor şi fărădelegilor. Au trecut peste trei ani de guvernare comunistă şi nici un corupt dintre foştii conducători n-a fost tras la răspundere şi pedepsit. Dimpotrivă. Ajuns la putere, preşedintele comunist Voronin s-a dedat unor activităţi de tip mafiot, utiliznd ntregul aparat de stat pentru consolidarea propriului clan şi navuţirea familiei sale. Cu sprijinul abuziv al tatălui său, fiul preşedintelui, Oleg Voronin, a devenit cel mai prosper om de afaceri din ţară, el concentrnd n minile sale cele mai mari afaceri din industria zahărului, din cea a importului de cereale şi de panificaţie, din domeniul bancar, al asigurărilor, construcţiilor, prestării serviciilor pe internet şi altele. Afacerile familiei prezidenţiale beneficiază de un regim preferenţial, ocolind legea şi călcnd n picioare principiul liberei concurenţe n economia de piaţă. Aceeaşi familie prezidenţială urmăreşte nsuşirea ntreprinderii de băuturi alcoolice Aroma şi a Băncii de Economii. Estorcarea a zeci de milioane de lei de la cetăţeni şi de la agenţii economici sub pretextul restaurării mănăstirii Căpriana a devenit o nouă afacere financiară şi propagandistică a clanului Voronin. Relaţiile de tip mafiot ntre preşedintele Voronin şi omul de afaceri stabilit n Canada Boris Birstein şi cu reprezentanţii intereselor acestuia la Chişinău, Vadim Mişin, vicepreşedinte comunist al Parlamentului, Vladimir Molojen, şeful Departamentului Tehnologii Informaţionale (DTI), Vladimir Colesnicenco, şeful complexului hotelier Jolly Allon, şi alţii aduc cştiguri fabuloase acestei grupări n urma estorcării nemiloase a unor taxe exagerate prin intermediul unei structuri guvernamentale controlate de ea, care cumulează atribuţii aducătoare de supraprofituri, Departamentul Tehnologii Informaţionale. Scandalul paşapoartelor şi al actelor de identitate durează de ani de zile. Deputaţii creştin-democraţi au reuşit să demonstreze că Birstein controlează prin prghii mafiote puterea de stat n ţară. Trecerea Camerei nregistrării de Stat şi a Oficiilor Stării Civile din subordinea Ministerului Justiţiei n subordinea DTI, atribuirea unor funcţii improprii, care ţin de Ministerul de Interne, Departamentul Controlului Vamal şi organele fiscale, către această suprastructură s-a produs exclusiv cu scopul obţinerii de profituri necuvenite. Introducerea, după anularea procurilor, a aşa-numitelor certificate de nmatriculare pentru toţi posesorii de autovehicule, stabilirea procedurii de renregistrare a ntreprinderilor şi a SRL-urilor sunt doar cteva exemple recente ale funcţionării acestei caracatiţe criminale. Primul-ministru Vasile Tarlev este cunoscut ca fiind direct responsabil de prejudicierea cu 2,5 milioane de dolari a fabricii de bomboane Bucuria, tot el fiind principalul responsabil pentru criza pinii şi situaţia critică de la S.A. Franzeluţa. Speculaţiile la importul grului şi la achiziţia făinii pentru Franzeluţa, ca şi oscilaţiile la preţul produselor de panificaţie sunt rodul activităţii abuzive a premierului Tarlev şi a rudei acestuia, Petru Tarlev. Premierul Tarlev se mai face vinovat de gestionarea frauduloasă a mijloacelor financiare din Fondul de rezervă al Guvernului. Victor Stepaniuc, preşedintele facţiunii parlamentare a comuniştilor, a obţinut, prin trafic de influenţă şi prin eliminarea abuzivă de pe piaţă a altor agenţi economici, peste douăzeci de rute interurbane de maxi-taxi, care i aduc venituri zilnice nedeclarate de circa douăzeci de mii de lei. Protejarea favoriţilor şi persecutarea agenţilor economici care refuză să contribuie la mbogăţirea vrfurilor puterii comuniste, revizuirea permanentă a legislaţiei fiscale şi a Legii bugetului n vederea creării unor condiţii preferenţiale pentru clientela Partidului Comunist rămn preocupările de bază ale liderilor actualului regim. Eugenia Ostapciuc, preşedintele Parlamentului, şi-a nsuşit prin abuz de serviciu şi prin ncălcarea legii o locuinţă n centrul capitalei, pentru care au fost alocate ilegal din Fondul de rezervă al Guvernului 361 mii de lei moldoveneşti. Sub presiunea Eugeniei Ostapciuc, Curtea de Conturi, condusă de comunistul Vasile Pentelei, a ţinut secret, contrar Legii privind secretul de stat, rezultatele reviziilor financiare efectuate la Parlament, Preşedinţie şi Serviciul de Informaţii şi Securitate, ceea ce reprezintă un caz fără precedent. Zeci de milioane de lei sunt manevraţi de guvernanţii comunişti fără nici un control din partea organelor abilitate, a Parlamentului şi a societăţii civile. Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei a devenit un instrument de terorizare a agenţilor economici şi de estorcare a taxelor de protecţie de la oamenii de afaceri n folosul capilor regimului comunist. Drept răsplată, Guvernul Tarlev a emis o hotărre neconstituţională prin care a secretizat salarizarea angajaţilor acestei instituţii bugetare. Pentru ntreţinerea acestei structuri de forţă inutile, care dublează funcţiile MAI, SIS, ale Procuraturii şi organelor de control financiar, comuniştii au atribuit 38 milioane de lei. Sub guvernarea comunistă, contrabanda cu ţigări, alcool şi produse petroliere, traficul de fiinţe umane şi de organe au căpătat proporţii care ameninţă securitatea statului, economia naţională, nivelul de viaţă şi siguranţa fiecărui cetăţean. Criticile drastice la capitolul corupţie din partea unor organizaţii internaţionale cum sunt Consiliul Europei, Uniunea Europeană, Transparency International şi altele nu au determinat dect mimarea unor măsuri de combatere a corupţiei din partea comuniştilor. Republica Moldova a ajuns cea mai săracă ţară din Europa, fiindcă este cea mai coruptă ţară din Europa. Vina pentru această situaţie dezastruoasă i revine n totalitate preşedintelui comunist Voronin şi regimului instalat de el. Noi considerăm că, după debarcarea actualei puteri, decomunizarea societăţii trebuie să presupună nu doar reajustarea legislaţiei la normele democratice şi dez-ideologizarea instituţiilor culturale şi de nvăţămnt, ci şi eradicarea structurilor mafiote create de regimul Voronin şi celelalte grupări nomenclaturiste, care s-au succedat la guvernare de la 1991 ncoace. Cum evaluaţi şansele şi perspectivele Republicii Moldova de a se integra n structurile euro-atlantice, deziderat explicit al partidului pe care l conduceţi? I.R.: Republica Moldova nu a reuşit să valorifice oportunităţile oferite de noul context geopolitic pentru integrarea ţării n NATO şi UE. Demnitarii de prim rang care s-au succedat la guvernare din momentul proclamării Independenţei şi pnă n prezent s-au arătat incapabili să dea o direcţie fermă şi univocă politicii externe a ţării. Astfel, la ora actuală, cnd o serie de ţări din spaţiul ex-comunist au ajuns să fie admise n cele două instituţii internaţionale complementare, NATO şi UE, iar altele sunt n curs de aderare, Republica Moldova rămne la nivelul unor naive declaraţii de intenţii. ntruct ţara noastră nu-şi poate asigura suveranitatea şi integritatea teritorială dect prin obţinerea unui sistem de garanţii internaţionale, ea urmează să creeze alianţe şi relaţii de parteneriat strategic capabile să răspundă intereselor noastre naţionale n materie de securitate. n acest scop este nevoie să fie abandonat conceptul pretinsei neutralităţi n favoarea apropierii de cea mai puternică alianţă politico-militară din lume, Alianţa Nord-Atlantică. Pentru a face faţă presiunilor politico-militare externe, Republica Moldova trebuie să realizeze restructurarea Forţelor Armate şi să recurgă la ajustarea lor la standardele Alianţei, urmnd să fie iniţiate nentrziat negocieri privind integrarea n NATO. Se ştie că nici o ţară din fostul spaţiu dominat de URSS nu a reuşit să devină membru al UE nainte de a accede n NATO. Chiar dacă pentru moment oficialii de la Bruxelles şi arată rezervele faţă de eventuala admitere a Moldovei, Ucrainei şi Republicii Belarus n UE, noi apreciem că recenta extindere a UE şi obţinerea statutului de vecin al acestei comunităţi de state vor impulsiona puternic vectorul pro-european n ţările respective. Astăzi n Europa, o nouă cortină de fier devine imposibilă. Uniunea Europeană şi Alianţa Nord-Atlantică sunt organizaţii spre care aspiră toate statele din zonă. Numai integrarea n acest spaţiu politic, economic şi de securitate colectivă poate asigura Republicii Moldova o dezvoltare durabilă, care să aducă cetăţenilor ei stabilitate şi prosperitate. Ţara noastră trebuie să participe activ la procesele de globalizare şi integrare continentală şi regională. Ea aspiră la un loc demn n familia popoarelor europene, abandonnd postura de entitate statală plasată ntr-o zonă gri, bntuită de insecuritate, sărăcie şi banditism. Republica Moldova trebuie să respingă statutul de periferie a Rusiei, să se debaraseze de complexele de stat mic, aflat la cheremul unei supraputeri cu ticuri imperiale şi să refuze rolul de cordon sanitar ntre spaţiul euroatlantic şi cel euroasiatic. Fireasca admitere n spaţiul Schengen constituie un imperativ pentru statul nostru. Libera circulaţie a celor patru valori - forţa de muncă, mărfurile, serviciile şi capitalurile - va avea efecte benefice asupra dezvoltării economiei şi va determina creşterea nivelului de viaţă al cetăţenilor. Armonizarea legislaţiei economice, coordonarea politicii monetar-creditare, bugetare, fiscale, vamale şi valutare sunt condiţii indispensabile pentru derularea eficientă a proceselor integraţioniste. Fortificarea instituţiilor democratice, respectarea necondiţionată a drepturilor omului, dezvoltarea economiei de piaţă şi afirmarea principiilor statului de drept, precum şi soluţionarea diferendului transnistrean sunt factori de primă importanţă pentru apropierea Republicii Moldova de spaţiul comunitar.  Domnule Roşca, vă mulţumim! Mai reamintim că această discuţie poate fi considerată preambul al unui eveniment pe care ne face plăcere să l anunţăm cititorilor noştri: alături de alte personalităţi publice din Republica Moldova, veţi participa la seminarul internaţional Romnia şi Republica Moldova n contextul integrării Euro-atlantice organizat n perioada 11-12 iunie 2004, la Palatul Cotroceni, de către Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei Romne.

Corespondenta RGN Press

 
top

(C) 2019 Romanian Global News - singura agentie de presa a romanilor de pretutindeni
Programare si design Ideal Data Solutions