Advertisement
Agentia de presa pentru romanii de pretutindeni
redactia@rgnpress.ro


Menu Principal
Home
- - - - - - -
Arhiva 2004 - listing
- - - - - - -
Arhiva 2004
<<
Iunie 2004
>>
D
L
M
M
J
V
S
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Cautare
Ucraina-un nou inceput? PDF Imprimare E-mail

In Ucraina traiesc peste 800.000 de romani.Supusi unui puternic proces de asimilare de catre statul ucrainean ei spera ca evolutiile democratice ale Kievului sa poata influenta in bine si soarta lor de romani ramasi in afara frontierelor Romaniei si de care statul roman se intereseaza din ce in ce mai putin. In acest sens Romanian Global News va prezinta o analiza a evolutiilor politice din statul vecin asa cum se prefigureaza cu cateva zile inainte de alegerile de duminica.

Peste doar trei zile, in data de 31 octombrie, in Ucraina au loc alegeri prezidentiale, alegeri cu o miza imensa avind in vedere rolul activ pe care il are presedintele in viata politica a statului, dar si momentul de rascruce in care se afla tara. Cei aproximativ 48 milioane de cetateni ucraineni au, pentru prima data in scurta lor istorie post-comunista, o alternativa reala la actuala putere. Confruntarea pentru scaunul prezidential, atit in primul tur de crutin, cit si in al doilea se va da intre actualul prim-ministru sustinut de fortele aflate la putere-Victor Ianucovici si liderul celei mai mari fractii parlamentare Ucraina Noastra-Victor Ianucovici. Conform ultimelor sondaje realizate de catre Centrul de Analiza Politica din Kiev, in primul tur de scrutin 34,4% dintre ucraineni l-ar vota pe Victor Ianucovici, fata de 31% care si-ar acorda votul lui Victor Iuscenco. Urmatorul plasat este Alexandr Moroz, liderul Partidului Socialist care intruneaza 6,7% din optiunea electoratului urmat de Petr Simonenco, presedintele Partidului Comunist care ar acumula 5,8% din voturi. Interesant este ca 71% la suta din electorat este sigur ca va merge duminica sa voteze, in timp ce doar 6% este hotarit sa nu o faca. Optiunea pentru al doilea tur de scrutin, daca la el vor participa Iuscenco si Ianucovici, se prezinta astfel: pentru Victor Ianucovici ar vota 41,9% din electorat, pentru Victor Iuscenco-37,1%. Impotriva ambilor ar vota 9,8% din ucraineni, iar un numar de 2,4% sint decisi sa nu mearga la vot. Rezultate asemanatoare au reesit si din sondajele realizate de catre Institutul International de Sociologie din Kiev, precum si de Centul de Monitorizare Sociala.  Trebuie sa mentionam ca cu doar citeva luni in urma perspectivele actualului prim-ministru asupra posibilitatii cistigarii alegerilor nu erau atit de optimiste. Nu mai departe decat la sfirsitul lunii martie pentru domnia sa ar fi votat la alegerili prezidentiale doar 15% dintre ucraineni, in timp ce pentru principalul sau contracandidat-Victor Iuscenco-in jur de 20%. Incepind insa, cu luna augst s-a observat o crestere a sa in sondaje concomitent cu o scadere a numarului electoratului ce si-ar fi dat votul pentru liderul comunist Petr Simonenco. Se presupune ca trecerea electoratului Partidului Comunist catre Victor Ianucovici este strins legata de declaratia acestuia conform caruia, in ipoteza cistigarii alegerilor, se obliga de a promova limba rusa ca a doua limba de stat si sa legalizeze dubla cetatenie. Atare declaratii iau marit numarul sustinatorilor atit pe seama electoratului Partidului Comunist, cit si pe seama indecisilor. Mai mult, la acest proces au contribuit si masurile pe care Victor Ianucovici le-a luat in calitatea sa de prim-ministru, in special cresterea pensiilor si a salariilor bugetare. Vizita liu Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse la Kiev in timpul alegerilor prezidentiale ar putea contribui si ea, sustin unii specialisti, la cresterea numarului de votanti ai actualului prim-ministru. Dincolo insa de jocul procentelor exista programele electorale cu care cei doi candidati se prezinta in fata alegatorilor si care se intrec in oferte care mai de care mai generoase. In general cele doua platforme electorale au un puternic caracter populist si chiar fantezist (crearea a 5 milioane de noi locuri de munca la Victor Iuscenco; asfaltarea tuturor drumurilor de la sate, precum si dotarea scolilor din mediul urban cu aparatura de ultima generatie la Victor Ianucovici). Ambii candidati isi propun cresterea bunastarii cetatenilor, lupta impotriva saraciei si a coruptiei, o suma impresionanta de masuri cu caracter social, etc. Ceea ce difera, insa, in mod esential este modul si mijloacele de realizare a obiectivelor propuse. Desi ambele programe electorale sint redactate intr-o forma foarte generala, la nivel de principii (sint enumarate doar obiectivele si foarte rar, chiar in mod exceptional se arata cum vor fi realizate aceste obiective, de unde fonduri, in ce perioada de timp se preconizeaza a fi puse in aplicare, etc.), totusi, ne putem face o imagine despre convingerile fiecarui candidat. In timp ce actualul prim-ministru are o viziune foarte etatista asupra societatii ucrainene, statul, in viziunea sa trebuind sa garanteze pina si depunerile sau creditele bancare, oponentul sau declara ca statul trebuie sa se retraga cit mai mult din viata cetatenilor. Deosebirea vine din faptul ca Victor Ianucovici este un aparator al status quo-ului in care puterea este controlata de catre clanurile oligarhice existente. Astfel, el incearca doar sa contracareze efectele de suprafata a perioadei de tranzitie prin care trece Ucraina, fara insa a lucra la sursa acestor efecte negative. Ori criza prin care trece societatea ucraineana este una de sistem; sistemul in ansamblul sau nu mai face fata  realitatii. Victor Iuscenco, in schimb, si-a atras cea mai mare parte din electorat anume prin propunerile de reforma radicala a intregului sistem, incepind cu modificarea Constitutiei actuale  si continuind cu reforme in domeniile principale:

-          profesionalizarea armatei ucrainene, astfel incit incepind cu anul 2005 termenul de incorporare sa fie redus de la 24 de luni la 12 luni urmind ca pina in 2010 sa fie exclus serviciul militar obligatoriu;

-          reforma in domeniul administratei care presupune acordarea unei autonomii reale  si extinse comunitatilor locale, precum si adoptarea unui Cod al Functionarului Public;

-          reforma in domeniul fiscal care presupune reducerea anuala a impozitului pe salariu, astfel incit in cinci ani acesta sa ajunga la 20%,etc.;

-          imbunatatirea situatiei minoritatilor nationale aflate pe teritoriul Ucrainei. Astfel, Victor Iuscenco se obliga sa semneze, in cazul cistigarii alegerilor, un decret privind Pastrarea si promovarea limbii ruse si a altor limbi minoritare care sa fie in acord cu Carta europeana a limbilor regionale sau minoritare. Conform acestui decret, functionarii publici din localitatile compact populate de minoritati etnice vor fi obligati sa cunoasca si sa utilizeze, daca este cazul, limba minoritatii respective.

Deosebiri esentiale exista si la nivelul intelegerii modului in care Ucraina se raporteaza la restul lumii, in special la principalele centre de putere. Astfel, daca actualul prim-ministru este un sustinator al apropierii Ucrainei de Rusia fie prin crearea Zonei Economice Unice, fie chiar, intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat, prin  crearea, intre aceste doua state, a unei uniuni de tipul Rusia-Bielorusia, candidatul opozitie-Victor Iuscenco opteaza pentru directia integrarii Ucrainei in Uniunea Europeana. Asadar, duminica cetatenii Ucrainei se afla in fata unei alegeri istorice. Cum va arata Ucraina in urmatorii cinci ani, dar si care va fi viitorul ei pe termen mediu depinde numai de ei.

 
top

(C) 2019 Romanian Global News - singura agentie de presa a romanilor de pretutindeni
Programare si design Ideal Data Solutions