Advertisement
Agentia de presa pentru romanii de pretutindeni
redactia@rgnpress.ro


Menu Principal
Home
- - - - - - -
Arhiva 2004 - listing
- - - - - - -
Arhiva 2004
<<
Iunie 2004
>>
D
L
M
M
J
V
S
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Cautare
Romanii timoceni nu au avut si nu au biserica stramoseasca nici in ziua de azi PDF Imprimare E-mail
ImageRomanii timoceni nu au auzit pana acum niciodata o slujba religioasa in limba romana. Poate doar cei care au mai venit prin Romania si s-au dus de curiozitate pe la biserica sa vada cum este. Din  acest motiv, regimul comunist care a domnit si peste vecinii si fratii de la vest a lasat urme adanci in constiinta religioasa a acestora din urma. Satenii din comuna Negotin au descoperit biserica in limba materna prin intermediul slujbelor tinute de Ipodiaconul lor. S-au atasat de acesta si vor sa-i daruiasca o biserica pentru ca, spun ei, pana atunci nu stiau ce spun rugaciunile catre Dumnezeu pentru ca erau rostite in sarba pe care majoritatea batranilor nu o intelegeau.

Slujbele se tin in acest moment in aer liber si din mila celor care vor dori sa-i ajute poate vor reusi ca pana la sfarsitul anului sa aiba o casa a Domnului fie ea si din lemn. Problema majora a acestei comunitati romanesti este recunoasterea oficiala de care nu se bucura din partea statului sarb si drept urmare nici o biserica romaneasca, trainica, nu este bine venita. In urma apelului de ajutorare pentru constructia unei biserici de lemn, ce nu necesita autorizare, lansat de credinciosii din Negotin catre romanii de pretutindeni, corespondentul Romanian Global News s-a deplasat pana in comuna Negotin si a luat un interviu in exclusivitate preotului Bojan Aleksandrovic, Ipodiacon al Bisericii Ortodoxe Romane.

RGN:  Din cate stim noi, romanii timoceni nu au biserica cu slujba in limba romana. Ne spuneti ceva despre ceea ce faceti?

B.A: Eu sunt din Negotin dar satul natal de unde sunt parintii mei este Malainita unde nicioadata pana acum nu a fost biserica. Romanii timoceni nu au avut pana acum si inca nu au biserica in care se slujeste slujba in limba lor materna, in limba noastra romaneasca. Eu am tainuit (am vorbit) cu preasfintitul episcop Daniil de la Varset sa fac in satul meu si cu ajutorul oamenilor din sat prima biserica romaneasca din Valea Timocului. De la el am dobandit binecuvantare si am pornit intai sa lucru cu lumea, sa tainuim, sa le spun ce-i aia, cum o sa fie, am adunat semnaturi.

RGN: Despre ce semnaturi este vorba si de cate era nevoie?

B.A.: Pai numai cei care vor acest lucru ma sustin prin semnatura si nu este un numar exact care trebuie strans dar eu am adunat peste 200 de semnaturi. Dupa asta m-am lasat, e destul pentru ceea ce vreau sa fac. Am predat ideea asta si in alte sate, si acum au inceput sa stranga semnaturile si alti oameni care doresc slujba in limba romana in satul lor si o sa se adune mai multe.  Am predat documentatia la primarie si am zis ca vrem sa facem biserica ortodoxa in satul nostru. Ei m-au stiut, pe mine ma cunoaste lumea in Negotin, eu sunt de mic in biserica, acolo am cantat. Am crescut in biserica si manastire. Dar deja s-a auzit ca: Boian vrea sa faca biserica rumaneasca in Valea Timocului, si aia nu se poate ca aici e Serbia, ca preotii sarbi nu o sa dea voie. Asa ca ei s-au amestecat in lucrul acesta, au mers la primarie si au spus ca ei nu dau voie sa se faca acest lucru. De fapt, pe ei nici nu trebuia nimeni sa-i intrebe dar si de la primarie sunt oameni care vor sa lucreze pentru ei.

RGN: Cand spui ei, la care va referiti?

B.A.: Ma refer la sarbii care locuiesc aici dar nu sunt de origine de la noi ci veniti din alte parti precum Vranje, Lescovac (localitati din sudul Serbiei). Ei nu au radacini aici si de aceea nu sunt cu noi. Altu e venit din Croatia. A fugit de acolo si acum a venit la noi sa ne spuna ca noi nu suntem romani, ca noi nu putem sa slujim pe rumaneste. A facut si o adunare in sat ca sa spaimanteze lumea. A spus ca mie politia nu o sa-mi dea voie sa fac aia ce vreau, ca nu pot una, ca nu pot alta si tot asa incearca sa inspamanteze lumea sa nu tina cu mine. Acum am ajuns in situatia ca cei de la primarie nu zic nici ca poate nici ca nu poate, numai tac si asteapta ca noi sa pierdem vointa si sa ne lasam de asta. Inca, Episcopul Iustin de la Zaieciar a trimis un preot la mine sa-mi spuna ca imi permite sa fiu preot oriunde vreau sa fiu numai sa ma las sa nu fac biserica rumaneasca la Malainita. Eu am raspuns:  stii care sunt eu, ca 19 ani am crescut si am cantat aci la biserica. Cand mi s-au deschis ochii ca trebuie si de lumea mea, sa inteleaga, pentru ca eu am in satul meu multe muieri batrane care nu stiu o vorba sarbeasca. Atunci ei au spus ca asa nu se poate si ca ei nu o sa dea voie sa fac biserica romaneasca. M-au dat afara din biserica. Nu mai am voie sa cant, sa ma spovedesc si impartasesc. Nimic in biserica! Sa nu mai vina preot sarb la mine. Episcopul asa le-a spus si ei, de atunci, cand ma vad trec pe langa mine si intorc capul in alta parte. Au spus ca eu vreau sa ridic lumea. Si tot asta pentru ca vreau in satul meu sa fac slujba religioasa in limba materna.

Sunt probleme mari si cu finansiile. Eu acum, sa spun asa, lucrez ilegal cum ar fi, pentru ca ei nu vor sa ma recunoasca. Slujesc in sat, acolo pe pamantul ala unde trebuie sa fie biserica, in camp. Am pus o cruce mare de lemn, am facut o masa de beton, zidita, pe care o acopar si acolo pun cartile si slujesc afara. A dat Dumnezeu ca pana acum cand trebuia sa slujesc nu a fost ploaie dar vine iarna si nu stiu cum o sa facem. Sa ne adunam undeva la mine la salas dar, acolo e locul mic, 3x4m si nu incape multa lume. Ma rog de tot si m-as ruga de toti care pot sa ne ajute sa facem macar ceva mai mic unde putem sa ne bagam sa slujesc pana cand o sa fie biserica.

 Image

RGN: Oamenii vin la slujbele astea?

B.A.: Da. Oameni din sat vin. Ai mei sunt 700-800 de ani, poate si mai mult, din satul asta. Toti ma stiu. Ai mei au fost renumiti in sat si lumea ma respecta. Ei vin ma cheama, eu ma duc la ei, facem cum trebuie.

RGN: Mergi si in alte sate sa tii slujba daca cineva doreste asta?

B.A.: Da, am fost. Am mers si intr-un sat departe de satul meu aproape 100 de km. Pe langa Negotin si Malainita merg in mai multe sate, peste tot unde ma cheama. Si inca ceva, pentru ca nu vor sa recunoasca parohia romaneasca in Malainita, eu cu sateni mei ne-am vorbit si am facut o asociatie care se numeste: Asociatia pentru Kultura a Rumanilor din Serbia *Rumani Ortodocsi* Malainita.

RGN: Asociatia este nonguvernamentala si inregistrata?

B.A.: Da. Este inregistrata la dl. Ljajic (Ministerul Minoritatilor Nationale). Asociatia isi are activitate din luna mai.

RGN: Aveti un sediu?

B.A.: Sediul este la salasul (casa, n.n.)  meu in Malainita. Nu e nimic deosebit dar altu nu avem.

RGN: Din cele spuse pana acum sa intelegem ca oamenii sunt interesati sa auda slujba in limba romana?

B.A.: Da. Dar e o mare propaganda din partea preotilor sarbi. Ei spun oamenilor nostri: voi nu o sa intelegeti aia, voi nu sunteti romani, voi sunteti vlahi. Dar la noi, cand tainuim noi pe graiul nostru, vorba vlah nu este. In limba literara romaneasca este, dar la noi nu. La noi este ruman ori sarb. Ei zic la romanii nostri pe sarbeste vlah. Cand il intreaba cineva, el  zice ca e ruman. Ama(dar) acum au inceput sa zica in loc de ruman, vlah. Asta este ca in cazul cu neamtul. El se cheama gherman si daca noi ii zicem neamt, el nu stie ce e aia. Asa si cu limba noastra, nimeni nu spune ca e limba vlaseasca numai rumaneste. Am fost in Nis si un om ma intreaba: De unde esti tu? Eu spun: Din Negotin, la ce el imi zice: Stii rumanesce?.

RGN: Din partea Romaniei, cu ce s-ar putea ajuta?

B.A.: Care ce poate si cum poate sa ne ajute pentru ca nu avem nimic deocamdata. Cum am mai spus tin slujba in camp, peste tot unde ma duc si ce fac fac cu banii mei. Eu lucru alte lucruri ca sa pot sa fac asta. Cand ma duc la om eu nu pot sa-i cer bani. Daca cineva da vreun ban bine daca nu... dar de obicei abia ajunge pentru bezina de masina. Eu nu cat nimic si totul este bine pentru ca mie imi este drag sa fac asta sa mearga bine si de aceea ma rog care poate sa ma ajute. Nu mai pot sa ajung la doua lucruri sa fac. Ce fac? Lucrezi la boltari din beton. Descarc la boltari. Acum am probleme de sanatate si nu am voie sa ridic greu dar trebuie ca sa traiesc din ceva.

RGN: Ati discutat cu vreun reprezentant al Biserici Ortodoxe Romane?

B.A.: Sunt intotdeuna in legatura cu Episcopul nostru roman de la Varset, Daniil. Eu il consider pe el Episcopul al nostru ca daca ne uitam dupa un principiu: ca noi suntem romani si vrem sa avem Episcopul nostru, si eu intotdeuna cand vorbesc zic ca el e Episopul romanilor din Serbia. Si cand ii scriu: Preasfintitului Episcop al Episcopiei din Varset si Timoc pentru ca el e de toti romanii de aici. Asa si trebuie, sa avem Episcop roman aicea si nu sa ne rugam de acela sa ne dea in romaneste ori sa nu ne dea.

RGN: Am auzit ca romanii de aici s-au indepartat de biserica, ce parere aveti?

B.A.: Asta lucru l-am auzit despre oamenii din zona Borului, cum zicem noi la ungurieni. Malainita e ultimul sat ungurienesc, acolo catre rasarit, la vale, pe urma sunt incolo: campenii, taranii cum ii zic alti. Pe langa Negotin nu este asa. Lumea e legata de biserica. Dar lumea nu intelege, muierile batrane care vin in biserica isi fac cruce dupa cum a invatat de la mama-sa, de la ai batrani. Nu inteleg slujba dar iubesc biserica. Obiceiurile s-au pastrat mult mai mult si mai multa lume merge in biserica in sat romanesc decat in sat sarbesc. Inca una vreau sa spun, tocmai e vorba de o batrana din satul Malainita care nu stie nici o vorba sarbeasca.  O data tainui cu ea si aide sa-i spun o rugaciune. Tatal nostru pe sarbeste sa zice Oce nas, si ea stie asta. Eu ii zic: Aide baba Sando sa-ti spun eu Tatal nostru pe rumaneste., si incep eu: Tatal nostru care esti in ceruri. Cand ispravii ea intreaba:Ce, aia e Oce nas ? Pai, eu am inteles tot asta!  Pai, ai inteles ca e pe limba ta.- ii spun eu. Iata asa. Acum sa mai slobozit lumea (s-a eliberat de spaima). Altii vor sa ii inspaimanteze, dar cand vad ei singuri asa, prin ziare, carti, slujba pe care o tin eu, cand vad ca aia nu e nimic rau, si cand lumea vede ca este un lucru bun si al lor, tot mai multi se aduna.

RGN: Personal, ati primit vreo amenintare?

 

B.A.: Am avut probleme cu preotul de acolo. Unul care a venit la mine sa-l ajut, inainte de a incepe eu sa ma ocup de ideea asta cu biserica romaneasca,  i-am scris carti si protocoale. Acum, cand a auzit ca am facut eu aghiazma, in ziua de Boboteaza, la mine in sat, la fantana mea, a chemat cu telefonul la mine acasa si cum eu nu am fost acolo a spus: Ce? Boian ce a facut? S-a bagat pe teritoriul meu! El nu poate asa sa faca. Am facut o banda (grup), de nu-stiu cati insi, si cand il prindem il rupem de bataie, il frangem!

RGN: Asta a spus un preot?

B.A.: Da, un preot. El e venit aici din Bosnia.

RGN: Dar totusi este un Parinte si om al Biserici?

B.A.:  Asta spune cat el crede in Dumnezeu. Un alt om care m-a respectat si a venit la biserica (cu totul ca avea probleme cu nervii s-a comportat frumos), tot asa pana cand nu i-au spus ca: iata Boian asa vrea sa facasi pana cand, intr-o zi, el s-a schimbat la comportament si a venit sa-mi spuna ca pot sa plec in Romania si  m-a prins de mana ca sa ma bata. I-am spus: aide bate-ma, ca eu ma duc in politie. Atunci s-a lasat si s-a dus. Totusi am anuntat politia. Am mai avut un preot care a fost ca tatal meu dar acum, doar ca vreau sa fac biserica romaneasca, nu mai vrea sa ma vada. Sa te pazesti ce faci ca poti sa te duci de aicea - asa mi-a spus. Pe mine din Valea Timocului sa ma dudaie (goneasca) cineva care a venit cu 5,6,10 sau 20 de ani in urma aici? Asta nu cred ca o sa fie.

RGN: Ai avut vreodata probleme cu politia pentru ceea ce faci?

B.A.: Pana acum nu, sa-i multumesc lui Dumnezeu. Dar de cand am inregistrat asociatia nici nu au cum sa ne faca probleme pentru ca ea este inregistrata pentru adunarile religioase.

RGN: Din cate stiu eu in multe sate romanesti bisericile sunt facute de oameni din sat, cu banii lor?

B.A.: Aici se practica urmatorul lucru: cand se vrea sa se construiasca o biserica, intai Episcopul sarb cata (cere) sa se scrie pomantul la Biserica Ortodoxa Sarba, abia dupa asta ii da binecuvantarea sa faca biserica. La urma biserica nu e a satenilor  ci numai a Biserici Ortodoxe Sarbe. Asa se ajunge in situatia care s-a intamplat la Geanova (sat romanesc dintre orasele Negotin si Kladovo): cand a vrut slujba in romaneste, preotul sarb a spus:Nu poate!. Cum nu poate, e biserica mea, noi am facut-o si am dat bani?- a intrebat omul, la care a primit raspuns: Unde scrie ca e a ta?. Cand s-au uitat in documente a iesit ca este asa, proprietate a Biserici Ortodoxe Sarbe.

RGN: Biserica Ortodoxa Romana s-ar putea implica in problema asta?

B.A.: Cum sa spun Lumea este aci, lumea vrea, noi vrem, cerem, cautam. Acuma bisericile ar trebui sa se vorbeasca. Cum e in Banat asa sa fie si aici. Nu poate intro tara de jumatate de romani sau de 10% de romani sa poata ceva sa fie si de ceilalti nu poate!  Daca este tot o lege in tara ar trebui sa fie la fel pentru toti. Ama ei tac, nu zic ca poate, nu zic ca nu poate. Dar acum, dupa legea noua aici daca incepi sa construiesti vreun obiect fara aprobare, 3 ani te duci in puscarie. Sa nu uit sa spun inca una: noi cu sarbii care sunt din Valea Timocului, aici mai demult, cu vecini nostri, suntem si mestecati, multi sarbi dusi in case romanesti sau nurori romane in sat sarbesc, nu avem probleme. Poate vreodata cu tinerii, dar alea sunt numai vorbe si tot cu vorba se rezolva, nu sunt probleme mari. Cu ai batrani nici atat. Primarul satului sarbesc la intrebat pe unul de la Malainita: Ce ma, vreti sa faceti biserica romaneasca?. Vrem sa avem in limba noastra, atunci el a spus: Numai inainte, eu sunt cu voi. Probleme avem numai cu cei veniti, dar aia care sunt veniti sunt la functii mari la noi, si ei se intreaba.

RGN: Pana la urma, ca si orice cetatean sarb trebuie sa faceti armata?

B.A.: Da.

RGN: Si cum va descurcati acum, in timpul ce desfasurati aceasta activitate de soldat?

B.A.: Iata cum. Acum fac asta si sunt in armata civila, la Negotin. Slujesc armata de la ora 7 pana la 14, ori de la 13 pana la 20.

RGN: In ce institutie?

B.A.: Eu sunt in Centrul Medical, ca administrator. Mai am vreo 6 luni.

RGN: Ai avut vreo problema cand ai cerut sa faci armata in civil?

B.A.: Nu. Nici uo problema nu am avut. Am scris si mi-au dat imediat. M-au respectat. Ama acum vin preoti sarbi si au inceput sa se bage aci, vin des acolo, intreaba cum lucrezi. Ei ar vrea sa-mi gaseasca ceva, vreo gresala ca sa zica ceva dar pana acum nu a putut nimic.

Multumesc la Dumnezeu ca eu de mic am voit (mi-a placut) biserica. Altii m-au intrebat de ce imi place asa de mult, oare nu am vreun preot in familie si eu am spus ca nu, dar am gasit pe urma, cand m-am interesat de stramosii mei, ca am avut 6 sau 7 preoti in familie. Asta inseamna ca e si genetic. Dumnezeu a dat sa fie asa.

inapoi la sumar/RGN Press.

Slujbele se tin in acest moment in aer liber si din mila celor care vor dori sa-i ajute poate vor reusi ca pana la sfarsitul anului sa aiba o casa a Domnului fie ea si din lemn. Problema majora a acestei comunitati romanesti este recunoasterea oficiala de care nu se bucura din partea statului sarb si drept urmare nici o biserica romaneasca, trainica, nu este bine venita. In urma apelului de ajutorare pentru constructia unei biserici de lemn, ce nu necesita autorizare, lansat de credinciosii din Negotin catre romanii de pretutindeni, corespondentul Romanian Global News s-a deplasat pana in comuna Negotin si a luat un interviu in exclusivitate preotului Bojan Aleksandrovic, Ipodiacon al Bisericii Ortodoxe Romane.

RGN:  Din cate stim noi, romanii timoceni nu au biserica cu slujba in limba romana. Ne spuneti ceva despre ceea ce faceti?

B.A: Eu sunt din Negotin dar satul natal de unde sunt parintii mei este Malainita unde nicioadata pana acum nu a fost biserica. Romanii timoceni nu au avut pana acum si inca nu au biserica in care se slujeste slujba in limba lor materna, in limba noastra romaneasca. Eu am tainuit (am vorbit) cu preasfintitul episcop Daniil de la Varset sa fac in satul meu si cu ajutorul oamenilor din sat prima biserica romaneasca din Valea Timocului. De la el am dobandit binecuvantare si am pornit intai sa lucru cu lumea, sa tainuim, sa le spun ce-i aia, cum o sa fie, am adunat semnaturi.

RGN: Despre ce semnaturi este vorba si de cate era nevoie?

B.A.: Pai numai cei care vor acest lucru ma sustin prin semnatura si nu este un numar exact care trebuie strans dar eu am adunat peste 200 de semnaturi. Dupa asta m-am lasat, e destul pentru ceea ce vreau sa fac. Am predat ideea asta si in alte sate, si acum au inceput sa stranga semnaturile si alti oameni care doresc slujba in limba romana in satul lor si o sa se adune mai multe.  Am predat documentatia la primarie si am zis ca vrem sa facem biserica ortodoxa in satul nostru. Ei m-au stiut, pe mine ma cunoaste lumea in Negotin, eu sunt de mic in biserica, acolo am cantat. Am crescut in biserica si manastire. Dar deja s-a auzit ca: Boian vrea sa faca biserica rumaneasca in Valea Timocului, si aia nu se poate ca aici e Serbia, ca preotii sarbi nu o sa dea voie. Asa ca ei s-au amestecat in lucrul acesta, au mers la primarie si au spus ca ei nu dau voie sa se faca acest lucru. De fapt, pe ei nici nu trebuia nimeni sa-i intrebe dar si de la primarie sunt oameni care vor sa lucreze pentru ei.

RGN: Cand spui ei, la care va referiti?

B.A.: Ma refer la sarbii care locuiesc aici dar nu sunt de origine de la noi ci veniti din alte parti precum Vranje, Lescovac (localitati din sudul Serbiei). Ei nu au radacini aici si de aceea nu sunt cu noi. Altu e venit din Croatia. A fugit de acolo si acum a venit la noi sa ne spuna ca noi nu suntem romani, ca noi nu putem sa slujim pe rumaneste. A facut si o adunare in sat ca sa spaimanteze lumea. A spus ca mie politia nu o sa-mi dea voie sa fac aia ce vreau, ca nu pot una, ca nu pot alta si tot asa incearca sa inspamanteze lumea sa nu tina cu mine. Acum am ajuns in situatia ca cei de la primarie nu zic nici ca poate nici ca nu poate, numai tac si asteapta ca noi sa pierdem vointa si sa ne lasam de asta. Inca, Episcopul Iustin de la Zaieciar a trimis un preot la mine sa-mi spuna ca imi permite sa fiu preot oriunde vreau sa fiu numai sa ma las sa nu fac biserica rumaneasca la Malainita. Eu am raspuns:  stii care sunt eu, ca 19 ani am crescut si am cantat aci la biserica. Cand mi s-au deschis ochii ca trebuie si de lumea mea, sa inteleaga, pentru ca eu am in satul meu multe muieri batrane care nu stiu o vorba sarbeasca. Atunci ei au spus ca asa nu se poate si ca ei nu o sa dea voie sa fac biserica romaneasca. M-au dat afara din biserica. Nu mai am voie sa cant, sa ma spovedesc si impartasesc. Nimic in biserica! Sa nu mai vina preot sarb la mine. Episcopul asa le-a spus si ei, de atunci, cand ma vad trec pe langa mine si intorc capul in alta parte. Au spus ca eu vreau sa ridic lumea. Si tot asta pentru ca vreau in satul meu sa fac slujba religioasa in limba materna.

Sunt probleme mari si cu finansiile. Eu acum, sa spun asa, lucrez ilegal cum ar fi, pentru ca ei nu vor sa ma recunoasca. Slujesc in sat, acolo pe pamantul ala unde trebuie sa fie biserica, in camp. Am pus o cruce mare de lemn, am facut o masa de beton, zidita, pe care o acopar si acolo pun cartile si slujesc afara. A dat Dumnezeu ca pana acum cand trebuia sa slujesc nu a fost ploaie dar vine iarna si nu stiu cum o sa facem. Sa ne adunam undeva la mine la salas dar, acolo e locul mic, 3x4m si nu incape multa lume. Ma rog de tot si m-as ruga de toti care pot sa ne ajute sa facem macar ceva mai mic unde putem sa ne bagam sa slujesc pana cand o sa fie biserica.

 

RGN: Oamenii vin la slujbele astea?

B.A.: Da. Oameni din sat vin. Ai mei sunt 700-800 de ani, poate si mai mult, din satul asta. Toti ma stiu. Ai mei au fost renumiti in sat si lumea ma respecta. Ei vin ma cheama, eu ma duc la ei, facem cum trebuie.

RGN: Mergi si in alte sate sa tii slujba daca cineva doreste asta?

B.A.: Da, am fost. Am mers si intr-un sat departe de satul meu aproape 100 de km. Pe langa Negotin si Malainita merg in mai multe sate, peste tot unde ma cheama. Si inca ceva, pentru ca nu vor sa recunoasca parohia romaneasca in Malainita, eu cu sateni mei ne-am vorbit si am facut o asociatie care se numeste: Asociatia pentru Kultura a Rumanilor din Serbia *Rumani Ortodocsi* Malainita.

RGN: Asociatia este nonguvernamentala si inregistrata?

B.A.: Da. Este inregistrata la dl. Ljajic (Ministerul Minoritatilor Nationale). Asociatia isi are activitate din luna mai.

RGN: Aveti un sediu?

B.A.: Sediul este la salasul (casa, n.n.)  meu in Malainita. Nu e nimic deosebit dar altu nu avem.

RGN: Din cele spuse pana acum sa intelegem ca oamenii sunt interesati sa auda slujba in limba romana?

B.A.: Da. Dar e o mare propaganda din partea preotilor sarbi. Ei spun oamenilor nostri: voi nu o sa intelegeti aia, voi nu sunteti romani, voi sunteti vlahi. Dar la noi, cand tainuim noi pe graiul nostru, vorba vlah nu este. In limba literara romaneasca este, dar la noi nu. La noi este ruman ori sarb. Ei zic la romanii nostri pe sarbeste vlah. Cand il intreaba cineva, el  zice ca e ruman. Ama(dar) acum au inceput sa zica in loc de ruman, vlah. Asta este ca in cazul cu neamtul. El se cheama gherman si daca noi ii zicem neamt, el nu stie ce e aia. Asa si cu limba noastra, nimeni nu spune ca e limba vlaseasca numai rumaneste. Am fost in Nis si un om ma intreaba: De unde esti tu? Eu spun: Din Negotin, la ce el imi zice: Stii rumanesce?.

RGN: Din partea Romaniei, cu ce s-ar putea ajuta?

B.A.: Care ce poate si cum poate sa ne ajute pentru ca nu avem nimic deocamdata. Cum am mai spus tin slujba in camp, peste tot unde ma duc si ce fac fac cu banii mei. Eu lucru alte lucruri ca sa pot sa fac asta. Cand ma duc la om eu nu pot sa-i cer bani. Daca cineva da vreun ban bine daca nu... dar de obicei abia ajunge pentru bezina de masina. Eu nu cat nimic si totul este bine pentru ca mie imi este drag sa fac asta sa mearga bine si de aceea ma rog care poate sa ma ajute. Nu mai pot sa ajung la doua lucruri sa fac. Ce fac? Lucrezi la boltari din beton. Descarc la boltari. Acum am probleme de sanatate si nu am voie sa ridic greu dar trebuie ca sa traiesc din ceva.

RGN: Ati discutat cu vreun reprezentant al Biserici Ortodoxe Romane?

B.A.: Sunt intotdeuna in legatura cu Episcopul nostru roman de la Varset, Daniil. Eu il consider pe el Episcopul al nostru ca daca ne uitam dupa un principiu: ca noi suntem romani si vrem sa avem Episcopul nostru, si eu intotdeuna cand vorbesc zic ca el e Episopul romanilor din Serbia. Si cand ii scriu: Preasfintitului Episcop al Episcopiei din Varset si Timoc pentru ca el e de toti romanii de aici. Asa si trebuie, sa avem Episcop roman aicea si nu sa ne rugam de acela sa ne dea in romaneste ori sa nu ne dea.

RGN: Am auzit ca romanii de aici s-au indepartat de biserica, ce parere aveti?

B.A.: Asta lucru l-am auzit despre oamenii din zona Borului, cum zicem noi la ungurieni. Malainita e ultimul sat ungurienesc, acolo catre rasarit, la vale, pe urma sunt incolo: campenii, taranii cum ii zic alti. Pe langa Negotin nu este asa. Lumea e legata de biserica. Dar lumea nu intelege, muierile batrane care vin in biserica isi fac cruce dupa cum a invatat de la mama-sa, de la ai batrani. Nu inteleg slujba dar iubesc biserica. Obiceiurile s-au pastrat mult mai mult si mai multa lume merge in biserica in sat romanesc decat in sat sarbesc. Inca una vreau sa spun, tocmai e vorba de o batrana din satul Malainita care nu stie nici o vorba sarbeasca.  O data tainui cu ea si aide sa-i spun o rugaciune. Tatal nostru pe sarbeste sa zice Oce nas, si ea stie asta. Eu ii zic: Aide baba Sando sa-ti spun eu Tatal nostru pe rumaneste., si incep eu: Tatal nostru care esti in ceruri. Cand ispravii ea intreaba:Ce, aia e Oce nas ? Pai, eu am inteles tot asta!  Pai, ai inteles ca e pe limba ta.- ii spun eu. Iata asa. Acum sa mai slobozit lumea (s-a eliberat de spaima). Altii vor sa ii inspaimanteze, dar cand vad ei singuri asa, prin ziare, carti, slujba pe care o tin eu, cand vad ca aia nu e nimic rau, si cand lumea vede ca este un lucru bun si al lor, tot mai multi se aduna.

RGN: Personal, ati primit vreo amenintare?

 

B.A.: Am avut probleme cu preotul de acolo. Unul care a venit la mine sa-l ajut, inainte de a incepe eu sa ma ocup de ideea asta cu biserica romaneasca,  i-am scris carti si protocoale. Acum, cand a auzit ca am facut eu aghiazma, in ziua de Boboteaza, la mine in sat, la fantana mea, a chemat cu telefonul la mine acasa si cum eu nu am fost acolo a spus: Ce? Boian ce a facut? S-a bagat pe teritoriul meu! El nu poate asa sa faca. Am facut o banda (grup), de nu-stiu cati insi, si cand il prindem il rupem de bataie, il frangem!

RGN: Asta a spus un preot?

B.A.: Da, un preot. El e venit aici din Bosnia.

RGN: Dar totusi este un Parinte si om al Biserici?

B.A.:  Asta spune cat el crede in Dumnezeu. Un alt om care m-a respectat si a venit la biserica (cu totul ca avea probleme cu nervii s-a comportat frumos), tot asa pana cand nu i-au spus ca: iata Boian asa vrea sa facasi pana cand, intr-o zi, el s-a schimbat la comportament si a venit sa-mi spuna ca pot sa plec in Romania si  m-a prins de mana ca sa ma bata. I-am spus: aide bate-ma, ca eu ma duc in politie. Atunci s-a lasat si s-a dus. Totusi am anuntat politia. Am mai avut un preot care a fost ca tatal meu dar acum, doar ca vreau sa fac biserica romaneasca, nu mai vrea sa ma vada. Sa te pazesti ce faci ca poti sa te duci de aicea - asa mi-a spus. Pe mine din Valea Timocului sa ma dudaie (goneasca) cineva care a venit cu 5,6,10 sau 20 de ani in urma aici? Asta nu cred ca o sa fie.

RGN: Ai avut vreodata probleme cu politia pentru ceea ce faci?

B.A.: Pana acum nu, sa-i multumesc lui Dumnezeu. Dar de cand am inregistrat asociatia nici nu au cum sa ne faca probleme pentru ca ea este inregistrata pentru adunarile religioase.

RGN: Din cate stiu eu in multe sate romanesti bisericile sunt facute de oameni din sat, cu banii lor?

B.A.: Aici se practica urmatorul lucru: cand se vrea sa se construiasca o biserica, intai Episcopul sarb cata (cere) sa se scrie pomantul la Biserica Ortodoxa Sarba, abia dupa asta ii da binecuvantarea sa faca biserica. La urma biserica nu e a satenilor  ci numai a Biserici Ortodoxe Sarbe. Asa se ajunge in situatia care s-a intamplat la Geanova (sat romanesc dintre orasele Negotin si Kladovo): cand a vrut slujba in romaneste, preotul sarb a spus:Nu poate!. Cum nu poate, e biserica mea, noi am facut-o si am dat bani?- a intrebat omul, la care a primit raspuns: Unde scrie ca e a ta?. Cand s-au uitat in documente a iesit ca este asa, proprietate a Biserici Ortodoxe Sarbe.

RGN: Biserica Ortodoxa Romana s-ar putea implica in problema asta?

B.A.: Cum sa spun Lumea este aci, lumea vrea, noi vrem, cerem, cautam. Acuma bisericile ar trebui sa se vorbeasca. Cum e in Banat asa sa fie si aici. Nu poate intro tara de jumatate de romani sau de 10% de romani sa poata ceva sa fie si de ceilalti nu poate!  Daca este tot o lege in tara ar trebui sa fie la fel pentru toti. Ama ei tac, nu zic ca poate, nu zic ca nu poate. Dar acum, dupa legea noua aici daca incepi sa construiesti vreun obiect fara aprobare, 3 ani te duci in puscarie. Sa nu uit sa spun inca una: noi cu sarbii care sunt din Valea Timocului, aici mai demult, cu vecini nostri, suntem si mestecati, multi sarbi dusi in case romanesti sau nurori romane in sat sarbesc, nu avem probleme. Poate vreodata cu tinerii, dar alea sunt numai vorbe si tot cu vorba se rezolva, nu sunt probleme mari. Cu ai batrani nici atat. Primarul satului sarbesc la intrebat pe unul de la Malainita: Ce ma, vreti sa faceti biserica romaneasca?. Vrem sa avem in limba noastra, atunci el a spus: Numai inainte, eu sunt cu voi. Probleme avem numai cu cei veniti, dar aia care sunt veniti sunt la functii mari la noi, si ei se intreaba.

RGN: Pana la urma, ca si orice cetatean sarb trebuie sa faceti armata?

B.A.: Da.

RGN: Si cum va descurcati acum, in timpul ce desfasurati aceasta activitate de soldat?

B.A.: Iata cum. Acum fac asta si sunt in armata civila, la Negotin. Slujesc armata de la ora 7 pana la 14, ori de la 13 pana la 20.

RGN: In ce institutie?

B.A.: Eu sunt in Centrul Medical, ca administrator. Mai am vreo 6 luni.

RGN: Ai avut vreo problema cand ai cerut sa faci armata in civil?

B.A.: Nu. Nici uo problema nu am avut. Am scris si mi-au dat imediat. M-au respectat. Ama acum vin preoti sarbi si au inceput sa se bage aci, vin des acolo, intreaba cum lucrezi. Ei ar vrea sa-mi gaseasca ceva, vreo gresala ca sa zica ceva dar pana acum nu a putut nimic.

Multumesc la Dumnezeu ca eu de mic am voit (mi-a placut) biserica. Altii m-au intrebat de ce imi place asa de mult, oare nu am vreun preot in familie si eu am spus ca nu, dar am gasit pe urma, cand m-am interesat de stramosii mei, ca am avut 6 sau 7 preoti in familie. Asta inseamna ca e si genetic. Dumnezeu a dat sa fie asa.

 
top

(C) 2019 Romanian Global News - singura agentie de presa a romanilor de pretutindeni
Programare si design Ideal Data Solutions