Advertisement
Agentia de presa pentru romanii de pretutindeni
redactia@rgnpress.ro


Menu Principal
Home
- - - - - - -
Arhiva 2004 - listing
- - - - - - -
Arhiva 2004
<<
Iunie 2004
>>
D
L
M
M
J
V
S
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Cautare
"Seicul" Ilie Balaci a castigat Cupa PresedinteluiPDF Print E-mail
Bucuresti, Romania/Romanian Global News
Accesari :559
Thursday, 03 June 2004
Daca in tara nu a avut parte de performanta ca antrenor, in lumea araba Ilie Balaci este considerat "seicul fotbalului".  In Emiratele Arabe Unite, echipa antrenat de el, Al Ahli din Dubai, a castigat Cupa Presedintelui, dup ce a nvins n final, cu scorul de 2-1 (1-1), formatia Al-Shaab, antrenata de Zoran Filipovici, fostul component al echipei Benefica Lisabona. De altfel, victoria n finala Cupei Presedintelui este a treia a lui Balaci, ca antrenor, n duelul cu Filipovici.
 
Nemtii investesc 80 de milioane de euro n Parcul Industrial ClujPDF Print E-mail
Cluj-Napoca, Romania/Romanian Global News
Accesari :465
Thursday, 03 June 2004

Compania germana Ruwel va investi circa 80 de milioane de euro ntr-o unitate de productie pentru placi cu circuite integrate destinate industriei auto, care va functiona n Parcul Industrial Cluj-Napoca, ce are o suprafata totala de 20 de hectare. Presedintele consiliului de administratie al firmei, Wilfried Sehner, a declarat, joi, 3 iunie, ntr-o conferinta de presa sustinuta la Cluj, ca investitia, prima din parcul industrial, va crea peste 600 de locuri de munca, suprafata atribuita firmei urmnd sa fie de 60.000 de metri patrati. Pe lnga activitatea de productie, firma germana va dezvolta si o parte de cercetare. Potrivit lui Wilfried Sehner, a fost ales Cluj-Napoca pentru deschiderea investitiei datorita infrastructurii sale. "Este aeroport international, este legatura terestra cu Ungaria. A existat si o sustinere importanta din partea autoritatilor judetene, dar a contat si infrastructura parcului industrial", a precizat Sehner. Conform acestuia, un alt motiv l constituie gradul nalt de calificare a studentilor clujeni. Wilfried Sehner a mai declarat ca se asteapta, la ora actuala, doar aprobarea refinantarii proiectului de catre Banca Europeana pentru Investitii (BEI), care va acoperi 75% din costuri, urmnd ca n cteva luni sa fie ncepute lucrarile, care vor dura circa un an. Ruwel AG este primul producator de placi cu circuite integrate din Germania si al doilea din Europa, avnd fabrici deschise n Germania si Danemarca.
 
Wesley Clark:Aderarea Romaniei la NATO va aduce investitii de "miliarde si miliarde de dolari"PDF Print E-mail
Bucuresti, Romania/Romanian Global News
Accesari :362
Thursday, 03 June 2004
Joi, 2 iunie, la Bucuresti se desfasoara o interesanta conferinta , cu tema: Romania si NATO - noi tendinte n dezvoltarea mediului de afaceri.

La dezbateri au participat  reprezentanti ai Ministerului Apararii Nationale (MApN), Ministerului Afacerilor Externe (MAE), ambasadori ai statelor membre NATO, personalitati din mediile politic, economic si militar, invitat special fiind fostul comandant al Comandamentului Suprem Aliat din Europa, generalul n retragere Wesley Clark.Acesta din urma a declarat ca oamenii de afaceri occidentali vor veni sa investeasca n Romania nu numai pentru ca stiu ca acum investitiile lor snt protejate, n siguranta, fiind vorba de o tara membra NATO, dar si pentru ca vor participa ei nsisi la transformarea societatii romanesti, astfel nct aceasta sa fie compatibila cu cele din Vest.Refritor la razboiul din Irak, acesta considera Romania face ceea ce trebuie participnd cu trupe alaturi de Statele Unite si alte natiuni la asigurarea securitatii si stabilitatii n aceasta tara, desi el a fost unul dintre contestatrii deciziei de interventie militara in Irak.

 
Victor Rebengiuc primeste la TIFF Premiu de ExcelentaPDF Print E-mail
Cluj-Napoca, Romania/Romanian Global News
Accesari :371
Thursday, 03 June 2004
In cadrul Festivalului International de Film Transilvania, seara de miercuri, 2 iunie, a fost una de gala, la cinematograful Republica din Cluj-Napoca fiind prezent actorul Victor Rebengiuc

, la vizionarea filmului "Niki Ardelean, colonel n rezerva", care l are n rolul principal. Maestrul va primi, de altfel, Premiul de Excelenta la editia din acest an a Festivalului, premiul urmnd sa-i fie acordat sambata seara, n cadrul ceremoniei de nchidere a celei de-a treia editii a festivalului. Directorul TIFF, Tudor Giurgiu, a declarat, inainte de vizionarea filmului "Niki Ardelean, colonel in rezerva" (Lucian Pintilie, 2003), ca "argumentele nu si au rostul" n privinta acordarii premiului de excelenta lui Victor Rebengiuc, avand n vedere bogata si valoroasa sa filmografie. Maestrul Victor Rebengiuc s-a declarat foarte onorat de acordarea acestui premiu, spunand ca se va stradui n continuare sa fie la naltimea asteptarilor. Dupa vizionarea filmului, actorul a fost aplaudat minute in sir, la scena deschisa,  pentru ca dupa aceea sa fie sarbatorit de organizatorii festivalului ntr-o crama din Cluj-Napoca.

 
Premierul Adrian Nastase ii "bate obrazul" omologului sau ucraineanPDF Print E-mail
Bucuresti, Romania/Romanian Global News
Accesari :353
Thursday, 03 June 2004
Primul-ministru Adrian Nastase i-a transmis omologului sau ucrainean, Victor Ianucovic, o scrisoare n care arata ca lucrarile de construire a canalului Bastroe pot avea consecinte negative pentru ecosistemul dunarean, invocand in pledoaria sa argumente de drept international dar si relatiile de buna vecinatate. Nastase i-a reamintit lui Ianucovici ca efectele negative ale lucrarilor de constructie de pe bratul Chilia al Dunarii, ncepute de partea ucraineana la 11 mai 2004, ngrijoreaza si preocupa autoritatile romane, organizatiile neguvernamentale, expertii independenti pe probleme de mediu, precum si unele institutii ucrainene. "Delta Dunarii reprezinta un ecosistem unic n Europa, iar posibilele daune provocate acestuia n partea ucraineana a Deltei l-ar putea afecta n ntregul sau, arata Guvernul."Referindu-se la evolutiile pozitive nregistrate n ultimii ani n planul relatiilor bilaterale, bazate pe valorile comune europene, Adrian Nastase si-a exprimat convingerea ca orice problema dificila, menita sa afecteze relatiile bilaterale, poate fi depasita pe calea unui dialog sincer si deschis. El a aratat ca un dialog constructiv romano-ucrainean privind o problema de interes general pentru protectia mediului n Europa, cum este cea privind construirea canalului navigabil Bastroe pe bratul Chilia al Dunarii, se poate dovedi ca fiind extrem de util si ar reprezenta o confirmare a nivelului atins n prezent de relatiile bilaterale romano-ucrainene". In acelasi context, Nastase a aratat ca demersul sau se bazeaza nu numai pe prevederile conventiilor internationale n materie, dar si pe relatiile de buna vecinatate dintre Romania si Ucraina si pe principiul bunei-credinte care ar trebui sa guverneze raporturile dintre cele doua state. Totodata, s-a aratat ca, din pacate, pna n prezent, partea ucraineana nu a raspuns repetatelor demersuri ale partii romane, Ucraina ncepnd construirea canalului Bastroe n lipsa unor consultari bilaterale pe aceasta tema. Primul-ministru Adrian Nastase, mentionand si recentele discutii dintre presedintii celor doua tari, care au avut loc la Mamaia, la 27 mai, cu ocazia Summit-ului sefilor de stat din Europa Centrala, si-a exprimat convingerea ca un dialog constructiv romano-ucrainean privind o problema de interes general pentru protectia mediului n Europa, cum este cea privind construirea canalului navigabil Bastroe pe bratul Chilia al Dunarii, se poate dovedi extrem de util si ar reprezenta o confirmare a nivelului atins n prezent de relatiile bilaterale romano-ucrainene. "Subliniind necesitatea protejarii Deltei Dunarii ca parte componenta a patrimoniului natural mondial, Adrian Nastase i-a adresat premierului ucrainean un apel personal de a se implica direct n gestionarea de catre Ucraina a problemei canalului Bastroe, astfel nct, pe calea dialogului si a respectarii depline a normelor dreptului international, aceasta problema sa fie scoasa de pe agenda bilaterala". 
 
Remember succese sportive romanestiPDF Print E-mail
Offenbach, Germania/ Romanian Global News
Accesari :644
Thursday, 03 June 2004
Comunitatea Romanilor din Rhin-Main (CROM), Offenbach Germania a organizat zilele trecute o reuniune avand ca subiect succese sportive romanesti.

O trecere in revista a unor evenimente rasunatoare pentru Romania a fost realizata de doamna Ella ConstantinescuZeller, n repetate randuri campioană a lumii şi a Europei la tenis de masa, fie cu echipa Romaniei (alaturi de Angelica Rozeanu, Sari Szasz sau Maria Alexandru), fie la dublu feminin (cu Angelica Rozeanu ori Maria Alexandru), la dublu mixt (cu Toma Reiter) etc. Nu s-a cunoscut insa pana la acest moment tragicul destin al parintilor marii campioane care, şvabi bănăţeni, au fost deportaţi n Bărăgan de regimul comunist, in timp ce fiica lor era aplaudata si pentru care s-a cantat n repetate randuri imnul naţional, iar drapelul tricolor s-a ridicat pe cel mai nalt catarg. In finalul intalnirii a fost proiectat meciul de fotbal Romnia Suedia, 6-7 după prelungiri şi lovituri de departajare, meci disputat la campionatul mondial din 1994, din S.U.A.

 
Expozitii de pictura romanesca in ElvetiaPDF Print E-mail
Elvetia/Romanian Global News
Accesari :411
Thursday, 03 June 2004
Vineri, 4 iunie, doi pictori romani isi deschid expozitii de pictura pe meleaguri elvetiene, informeaza www.casa-romanilor.ch.Livia Balu si Lucian Popescu, pictori romani ce traiesc in Elvetia, vor avea simultan vernisajele expozitiilor lor de pictura, in locuri diferite. Vernisajul Liviei Balu va avea loc la Arlesheim, in Kunstatelier, incepand de la ora 18.00, iar deschiderea expozitiei lui Lucian Popescu la Birr, in Elvetia, in arena Wiedehof. Ambele expozitii vor fi deschise pentru vizitatori incepand din 4 iunie si pana la 25 iunie. Lucian Popescu, pictor de origine romana, traieste in Elvetia din 1974, unde a fost grafician pentru concernul ABB din Baden pana in anul 1966 cand a iesit la pensie. In prezent, pictorul locuieste la Nussbaumen, unde duce o viata activa, culturala si mai ales romaneasca. Pictorul a venit in Elvetia ca refugiat politic, iar de atunci a incercat sa rasplatesca cumva tara sa de adoptie. In anul 2000, Lucian Popescu a reprezentat Elvetia la Expozitia de arta a Mileniului, organizata la sediul Natiunilor Unite din New York, in sprijinul UNICEF.
 
Un an de existenta a "Asociatiei Romanian Land" din ItaliaPDF Print E-mail
Marche, Italia/ Romanian Global News
Accesari :331
Thursday, 03 June 2004
Asociatia socio-culturala a romanilor din Marche, Italia - Romanian Land - ne transmite faptul ca marti, 1 iunie, a sarbatorit primul an de existenta si activitate, intr-o atmosfera extraordinara in cadrul initiativei numita Cina Mondiala la hotelul Finis Africae din Senigallia, alaturi de alte asociatii cum ar fi cea a argentinienilor si  a irlandezilor. De asemenea, au contribuit la eveniment cu spectacole de mai mica anvergura, Asociatia Cubaneza si cea Marocana din regiunea Marche. A fost organizat un stand romanesc de artizanat si literatura istorica, religioasa si turistica. Oaspetii au fost incantati si au participat activ la spectacolul de muzica populara oferit de membrii talentati ai asociatiei. Jenica Rachinoiu Cesca, presedinta Asociatiei Romanian Land va candida la viitoarele alegeri din 12-13 iunie la consiliul provincial Macerata.
 
Seful misiunii OSCE in Basarabia se afla la Moscova, confirmand "colaborarea stransa"PDF Print E-mail
Moscova, Federatia Rusa/ Romanian Global News
Accesari :341
Thursday, 03 June 2004
Ministrul rus de Externe Veaceslav Trubnikov a avut marti o intrevedere cu seful Misiunii OSCE in Moldova William Hill, aflat la Moscova intr-o vizita de lucru,  informeaza Departamentul informatii si mass-media al MAE rus. Potrivit sursei citate, "partile si-au exprimat satisfactia in legatura cu reluarea procesului de negociere in format pentagonal" (reprezentantii OSCE, Ucrainei, Rusiei, Chisinaului si ai Tiraspolului) pentru reglementarea diferendului transnistrean. Sarcina principala a acestor negocieri consta in "elaborarea unui document politic final de reglementare a problemei transnistrene". Willian Hill  este suspectat de catre lideri politici basarabeni ca face jocul Moscovei in reglementarea crizei din Transnistria.
 
Romancele din Elvetia se organizeaza exemplarPDF Print E-mail
Berna, Elvetia/Romanian Global News
Accesari :345
Thursday, 03 June 2004
Organizatia Casa Romanilor din Elvetia, impreuna cu Ro-Chance - platforma de competente romanesti in Elvetia, lanseaza un apel de constituire a unui grup de interes sub denumirea de Prezente feminine in Elvetia, in vederea unui al doilea week-end de initiere in cultura romaneasca contemporana, informeaza site-ul romanilor din Elvetia, www.casa-romanilor.ch. Aceasta manifestare romanesca se va desfasura intre 3-4 iulie la Berna, in Elvetia. Casa Romanilor doreste prin intemeierea acestui grup feminin sa realizeze un schimb de experienta si de activitate legat de integrarea feminina romanesca in Elvetia. Se doreste intr-un viitor apropiat si afilierea la organizatii feminine internationale si la institutii elvetiene care sustin proiecte feminine in Romania. Week-endul cultural romanes care se va desfasura la inceputul lunii iulie are in program expozitii de arta, literatura romanesca, degustari de vinuri romanesti, dar si iesiri la iarba verde cu mici, bere si ambianta romanesca
 
Liderii opozitiei acuza lipsa de realism si viziune geopolitica a lui VoroninPDF Print E-mail
Chisinau, Republica Moldova/ Romanian Global News
Accesari :378
Thursday, 03 June 2004
"Proiectul pactului de stabilitate si securitate pentru Moldova, propus de Vladimir Voronin, este rodul improvizatiei echipei prezidentiale care se vede depasita de evenimente si obligata sa prezinte sefului statului un text care sa aiba pretentia de asigurare a unei conceptii de depasire a crizei in care s-a pomenit Republica Moldova", a declaratmiercuri, 3 iunie, liderul PPCD, Iurie Rosca, pentru AP FLUX presedintele PPCD, Iurie Rosca. Potrivit acestuia  " textul vadeste lipsa de realism si de viziune complexa asupra situatiei geopolitice in care se afla Republica Moldova, incercand sa propuna anumite solutii". "Nici unul dintre partenerii Republicii Moldova, nici din Rasarit si nici din Occident nu vor sustine aceasta initiativa, nu doar pentru ca ea vine la incheierea mandatului actualei puteri, dar si facand abstractie de contradictiile reale existente intre tarile din aceasta regiune. Aceasta initiativa nu poate sa aiba vreo sustinere nici din partea Rusiei, care doreste debarcarea actualei puteri si cu atat mai putin - din partea Occidentului, pentru care Vladimir Voronin este un partener nesigur si incorect", a spus Rosca. El a adaugat ca este regretabil faptul ca Voronin insista asupra unei idei depasite si invalidate de opinia publica, despre asa-numita federalizare a Republicii Moldova, care este respinsa de majoritatea absoluta a populatiei, asa cum arata toate sondajele efectuate in ultimii ani. "De remarcat ca si de aceasta data textul abunda de expresii gen "stat plurietnic", ceea ce exprima ticurile kominterniste ale lui Voronin, care cauta sa prezinte Republica Moldova ca fiind lipsita de o majoritate evidenta alcatuita din populatia romaneasca care da un profil clar si imposibil de ignorat statului nostru. Aceasta idee se inscrie pe obsesia mai veche a Partidului Comunistilor de deznationalizare si rusificare a elementului romanesc din Republica Moldova care, bineinteles, nu poate sa aiba succes", a subliniat Rosca. Seful serviciului de presa al Misiunii OSCE in Republica Moldova, Claus Neukirh, a declarat la randul sau ca "Misiunea OSCE studiaza proiectul propus de Voronin". "Trebuie mentionat faptul ca textul este adresat statelor precizate in proiect, iar OSCE nu este implicat direct in problema. Vom urmari cum vor evolua evenimentele", a spus Neukirih. Co-presedintele Aliantei "Moldova Noastra", Veaceslav Untila, sustine ca proiectul lui Voronin confirma "lipsa de coerenta a comunistilor in politica interna si externa a Republicii Moldova". "Aplicarea dublelor standarde si mimarea unor reforme structurale fac parte din arsenalul populist al actualilor guvernanti. Iar acuma, in ajunul alegerilor parlamentare, ei s-au "trezit" ca nu sunt in stare sa-si realizeze promisiunile electorale. Toate proiectele inaintate de catre cei de le putere au fost ineficiente si contraproductive pentru societate si stat. Proiectul vizat nu face exceptie, fiind utilizate aceleasi sintagme confuze, compromis multilateral, neutralitate strategica, neutralitate permanenta, "alegerea intre bine si un alt bine" etc. Pactul propus de Voronin reprezinta, in esenta, un proiect de compilare a tuturor ideilor aberante si daunatoare statalitatii Republicii Moldova promovate de catre comunisti pe parcursul acestor ani. Regasim aici ideile Pactului social care nu a prins in societate, tezele cu privire la polietnicitate si diversitate lingvistica preluate din Conceptia Nationala de Stat, precum si conceptul de federalizare, care denota faptul ca Voronin nu s-a dezis definitiv de planul Kozak. Initiativa lui Voronin este mai degraba un truc, decat o strategie care ar lua in calcul in primul rand interesele Republicii Moldova. Se creeaza impresia ca presedintele vrea pur si simplu sa se spele pe maini, dand vina, in caz de nereusita, pe tarile implicarea carora a fost solicitata in sprijinirea acestui proiect. Ceea ce propune Voronin, ii ofera Republicii Moldova prea putine sanse sa devina o zona de stabilitate in regiune, ea ramanand a fi un mar al discordiei. O solutie potrivita in acest sens ar fi ca Republica Moldova sa-si conjuge eforturile cu Romania, care a fost abilitata de catre SUA de a deveni o punte intre Vest si Est. Acest efort comun ar putea propulsa Republica Moldova pe fagasul stabilitatii si prosperitatii", a declarat Untila. Unul din liderii Partidului Social Democrat, Oazu Nantoi, a declarat la randul sau ca initiativa lui Voronin poate fi interpretata drept "o recunoastere a propriei incapacitati de a reintregi tara si de a reconsolida societatea". "Voronin face referinte la eforturile orientate spre stabilizarea situatiei social-economice, dar noi stim cui i se datoreaza aceasta stabilitate - acelor cetateni care sunt fugariti din Republica Moldova de politica actualei puteri si care o intretin prin linia Western Union. In ceea ce priveste armonizarea relatiilor interetnice acesta este un conflict ascuns care mocneste in forma latenta si Voronin incearca sa fie continuatorul politicii de consolidare a natiunii socialiste moldovenesti pe baza antiromanismului, ceea ce este absolut neviabil si periculos. Voronin nu propune nimic in sensul solutionarii conflictului transnistrean, deoarece insista asupra formatului pentalateral existent, care constituie o capcana pentru Republica Moldova si un instrument de realizare geopolitica al Federatiei Ruse", a conchis Nantoi. Reamintim ca presedintele Vladimir Voronin a lansat marti, in cadrul unei intrevederi cu un grup de ambasadori acreditati in Republica Moldova, un pact de stabilitate si securitate pentru Moldova, care, in opinia lui, ar trebui semnat de Rusia, SUA, Romania, Ucraina si Uniunea Europeana. Potrivit proiectului, Moldova este un stat care a ales calea neutralitatii strategice. "Nici in actuala Constitutie, nici in proiectele viitoarei legi supreme, nu se stipuleaza schimbarea acestui statut. Moldova avanseaza pe calea integrarii europene, mentinand, totodata, un sistem eficient si functional de relatii bilaterale si multilaterale in cadrul CSI. Orice incercare de a deregla aceasta simetrie fireasca, inclusiv de a renunta la principiile polietnicitatii si cele federative de solutionare a problemei transnistrene, poate provoca crize si stagnare. Republica Moldova se va putea dezvolta stabil numai in conditiile cand marile puteri si vecinii ei vor ajunge la compromis si la intelegere reciproca", se mai arata in proiectul mentionat.
 
Iurie Rosca: "R. Moldova se afla sub ocupatia militara a Rusiei!"PDF Print E-mail
Chisinau, Republica Moldova/ Romanian Global News
Accesari :909
Thursday, 03 June 2004

 Din momentul declarării independenţei sale şi pnă n prezent, Republica Moldova s-a aflat ntr-o continuă stare de ocupaţie militară a URSS şi a succesoarei acesteia, Federaţia Rusă, declara presedintele PPCD, din R. Moldova, intr-un interviu acordat in exclusivitate pentru Romanian Global News.

 Domnule Iurie Roşca, vă propun să purtăm o discuţie despre situaţia generală din Republica Moldova, n perspectiva alegerilor parlamentare care se vor desfăşura n primăvara lui 2005. Să mai spunem, de la nceput, că partidul pe care l conduceţi ocupă n prezent, conform sondajelor de opinie realizate n Republica Moldova de către instituţii locale sau internaţionale, locul al doilea n preferinţele electoratului. I.R: Pentru că aţi vorbit despre alegeri, menţionez că, la 16 mai 2004, n Piaţa Marii Adunări Naţionale din Chişinău, şi-a desfăşurat lucrările cel de-al VIII-lea Congres al Partidului Popular Creştin Democrat, la care au participat 2.453 de delegaţi reprezentnd toate structurile teritoriale şi autonome ale partidului, inclusiv cele din Transnistria şi Autonomia Găgăuză. Delegaţii la Congres au fost salutaţi, printre alţii, de Nadejda Mihailova, vicepreşedintele Partidului Popular European şi preşedinte al Uniunii Forţelor de Dreapta din Bulgaria, fost ministru de Externe al acestei ţări, Norbert Neuhaus, membru al Uniunii Creştin-Democrate din Germania. Telegrame de salut adresate forului suprem al creştin-democraţilor moldoveni au fost transmise de Preşedintele Partidului Popular European, Wilfried Martens, precum şi de Alexandru Herlea, membru al Comitetului Executiv al Internaţionalei Creştin-Democrate, responsabil de ţările din Europa Centrală şi de Est.  In calitatea dumneavoastră de lider politic, dar şi de iniţiator, anul trecut, al Comitetului pentru Apărarea Independenţei şi Constituţiei Republicii Moldova, cum aţi caracteriza astăzi, din punct de vedere geo-strategic, situaţia Republicii Moldova? I.R.: Din momentul declarării independenţei sale şi pnă n prezent, Republica Moldova, s-a aflat ntr-o continuă stare de ocupaţie militară a URSS şi a succesoarei acesteia, Federaţia Rusă. Rusia a organizat activităţile armate subversive cu scopul scindării teritoriale a ţării şi consolidării n zona ocupată - Transnistria - a unui regim marionetă separatist, menit să ţină ţara sub controlul Moscovei. Reamintim ncă o dată că prezenţa militară străină constituie o sfidare a normelor de drept internaţional, a Declaraţiei de Independenţă şi a Constituţiei Republicii Moldova şi ncalcă prevederile reuniunii OSCE de la Istanbul din 1999. Noi considerăm că restabilirea unităţii teritoriale a ţării poate fi realizată doar după ncetarea stării de ocupaţie, prin retragerea completă şi necondiţionată a trupelor şi a arsenalului militar rus din Moldova. Se impune dizolvarea formaţiunilor paramilitare şi a structurilor de securitate ale regimului separatist şi restabilirea ordinii constituţionale n Transnistria. Federaţia Rusă ca stat-agresor şi putere ocupantă nu poate rămne n continuare mediator şi garant al depăşirii diferendului transnistrean pe care l-a provocat şi l ntreţine. Implicarea directă a Statelor Unite ale Americii şi a Uniunii Europene, precum şi a Romniei alături de cealaltă ţară vecină, Ucraina, ar permite deblocarea procesului de reglementare a acestui conflict şi soluţionarea lui definitivă. Această abordare este cu att mai necesară, cu ct actualul mecanism pentagonal, respectiv Rusia, Ucraina, Republica Moldova, Transnistria şi OSCE, este dominat categoric de Rusia, ceea ce pune OSCE n imposibilitatea de a determina evoluţii pozitive n reglementarea conflictului, dat fiind faptul că la nivel OSCE toate deciziile se iau n unanimitate.  Scenariul de aşa-numită federalizare nu poate fi acceptat, deoarece contravine normelor de drept internaţional şi reprezintă un plan străin de distrugere a independenţei, unităţii teritoriale şi a regimului constituţional n scopul transformării Republicii Moldova ntr-o anexă geopolitică a Rusiei. Acest scenariu este inaplicabil şi imoral şi pentru că n zona ocupată regimul separatist a suprimat drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, orice manifestare a dezacordului faţă de gruparea criminală a lui Smirnov fiind imposibilă. Victime ale regimului de ocupaţie rămn deţinuţii politici de la Tiraspol Alexandru Leşcu, Tudor Petrov-Popa şi Andrei Ivanţoc. Noi am cerut şi cerem autorităţilor şi reprezentanţilor OSCE să ntreprindă măsuri energice pentru punerea lor n libertate. Republica Moldova are nevoie de participarea directă a Statelor Unite ale Americii, a Uniunii Europene, a Romniei şi a Ucrainei n procesul de reglementare a diferendului transnistrean, proces care trebuie să se desfăşoare cu aplicarea concepţiei celor trei D: demilitarizare, decriminalizare şi democratizare. Doar n acest fel poate fi restabilită unitatea teritorială a ţării şi asigurată independenţa ei.  Exemplul Georgiei, conguse de tnărul şi energicul Saakaşvili, este unul demn de urmat pentru Republica Moldova. Tot aici se cuvine să amintesc de pichetarea zilnică a Ambasadei Federaţiei Ruse de către creştin-democraţi n preajma summitului OSCE de la Maastricht din decembrie 2003, dar şi de respingerea Planului Kozak şi zădărnicirea vizitei preşedintelui rus Putin la Chişinău, care urma să asiste la ceremonia de lichidare a Republicii Moldova prin semnarea de către Voronin şi Smirnov a acelui memorandum anticonstituţional. Meritul pentru contracarea acestei ncercări de a transforma ţara noastră n anexă geopolitică a Moscovei revine n primul rnd PPCD.   Cum aţi caracteriza Republica Moldova n plan intern? I.R.: Anii de guvernare comunistă au adus economia Republicii Moldova ntr-o stare de criză profundă. Corupţia a luat proporţii ngrijorătoare, investitorii occidentali sunt terorizaţi şi eliminaţi de pe piaţă. Oamenii de afaceri autohtoni sunt persecutaţi de organele de control şi de anchetă. Dreptul la proprietate este călcat n picioare, ntreprinderile private sunt naţionalizate, are loc recolectivizarea agriculturii. Numărul locurilor de muncă s-a micşorat alarmant, şomajul a atins cote periculoase, exodul populaţiei a devenit un fenomen generalizat. Ţăranii sunt reduşi la sărăcie printr-un sistem dur de impozitare, fiind lipsiţi de posibilitatea de a-şi desface producţia agricolă. Problema asigurării cu gru la nivelul ntregii ţări s-a transformat n una de securitate naţională. Implicarea statului n formarea preţurilor la pine, exportul excesiv de produse cerealiere din rezervele de stat, corupţia, monopolismul şi birocratismul au condus la dublarea preţului la grul de import, la nensămnţarea a mii de hectare de terenuri agricole şi la falimentarea a zeci de brutării private. Guvernarea comunistă speculează creşterea statistică a indicatorilor economici, n timp ce situaţia macroeconomică s-a agravat simţitor. n anul 2003, inflaţia a crescut considerabil, datoria externă s-a majorat, investiţiile directe s-au redus, importurile au explodat, iar deficitul balanţei comerciale a atins cel mai nalt nivel după proclamarea Independenţei. Creşterea considerabilă a importurilor face vulnerabilă economia naţională şi o expune serios riscurilor din exterior. Incompetenţa guvernării comuniste se manifestă şi prin politica de apreciere artificială a monedei naţionale, care a intensificat speculaţiile pe piaţa valutară, a descurajat exporturile şi a cauzat ntreprinderilor autohtone pierderi substanţiale, n valoare de sute de milioane de lei (n.n. - lei moldoveneşti; un dolar american reprezintă aproximativ 14 lei moldoveneşti). Totodată, n condiţiile creşterii permanente a inflaţiei, devalorizarea forţată a valutelor străine a diminuat valoarea transferurilor efectuate de cetăţenii Republicii Moldova, aflaţi la muncă peste hotare, către familiile lor. Revenirea la modelul sovietic de organizare administrativ-teritorială, majorarea nejustificată a numărului de ministere şi departamente au provocat creşterea aparatului birocratic şi a cheltuielilor bugetare pentru ntreţinerea acestuia. Gestionarea netransparentă a finanţelor publice, sustragerea n interes personal şi de partid a unor importante fonduri financiare au determinat subminarea programelor sociale şi au făcut imposibilă majorarea cuvenită a pensiilor şi a salariilor pentru angajaţii din sfera bugetară. Criza pinii, blocajul financiar, majorarea preţurilor la produse şi servicii ca urmare a creşterii preţurilor la carburanţi, energie electrică, gaze şi telecomunicaţii, precum şi situaţia dezastruoasă din sectorul locativ sunt consecinţe directe ale unei politici mioape şi iresponsabile a regimului Voronin. Pentru că menţinerea comuniştilor la putere amnă reluarea finanţării externe a Republicii Moldova, integrarea ei n circuitul economic european şi mondial, intensificarea şi aprofundarea relaţiilor comerciale cu Romnia, asigurarea pentru tineri a unor perspective clare de dezvoltare, precum şi refacerea economică de ansamblu a ţării, singura soluţie pentru depăşirea acestui impas este schimbarea actualei clase politice. Adevărata schimbare poate surveni doar după nlăturarea comuniştilor de la putere şi accederea la guvernare a partidelor democrate, pro-occidentale, n urma alegerilor parlamentare din 2005.  Fiti, va rog mai concret! I.R.: Noi apreciem că Partidul Comunist aflat la guvernare a ajuns la putere speculnd nostalgiile oamenilor vrstnici dezamăgiţi de dificultăţile tranziţiei şi simulnd un discurs justiţiar, de condamnare a corupţiei şi a delapidării banilor publici. Fostul ministru de interne Voronin a criticat dur abuzurile foştilor guvernanţi, angajndu-se să-i tragă la răspundere, cnd va veni la putere, pe toţi demnitarii din garniturile guvernamentale anterioare care se fac vinovaţi de comiterea furturilor şi fărădelegilor. Au trecut peste trei ani de guvernare comunistă şi nici un corupt dintre foştii conducători n-a fost tras la răspundere şi pedepsit. Dimpotrivă. Ajuns la putere, preşedintele comunist Voronin s-a dedat unor activităţi de tip mafiot, utiliznd ntregul aparat de stat pentru consolidarea propriului clan şi navuţirea familiei sale. Cu sprijinul abuziv al tatălui său, fiul preşedintelui, Oleg Voronin, a devenit cel mai prosper om de afaceri din ţară, el concentrnd n minile sale cele mai mari afaceri din industria zahărului, din cea a importului de cereale şi de panificaţie, din domeniul bancar, al asigurărilor, construcţiilor, prestării serviciilor pe internet şi altele. Afacerile familiei prezidenţiale beneficiază de un regim preferenţial, ocolind legea şi călcnd n picioare principiul liberei concurenţe n economia de piaţă. Aceeaşi familie prezidenţială urmăreşte nsuşirea ntreprinderii de băuturi alcoolice Aroma şi a Băncii de Economii. Estorcarea a zeci de milioane de lei de la cetăţeni şi de la agenţii economici sub pretextul restaurării mănăstirii Căpriana a devenit o nouă afacere financiară şi propagandistică a clanului Voronin. Relaţiile de tip mafiot ntre preşedintele Voronin şi omul de afaceri stabilit n Canada Boris Birstein şi cu reprezentanţii intereselor acestuia la Chişinău, Vadim Mişin, vicepreşedinte comunist al Parlamentului, Vladimir Molojen, şeful Departamentului Tehnologii Informaţionale (DTI), Vladimir Colesnicenco, şeful complexului hotelier Jolly Allon, şi alţii aduc cştiguri fabuloase acestei grupări n urma estorcării nemiloase a unor taxe exagerate prin intermediul unei structuri guvernamentale controlate de ea, care cumulează atribuţii aducătoare de supraprofituri, Departamentul Tehnologii Informaţionale. Scandalul paşapoartelor şi al actelor de identitate durează de ani de zile. Deputaţii creştin-democraţi au reuşit să demonstreze că Birstein controlează prin prghii mafiote puterea de stat n ţară. Trecerea Camerei nregistrării de Stat şi a Oficiilor Stării Civile din subordinea Ministerului Justiţiei n subordinea DTI, atribuirea unor funcţii improprii, care ţin de Ministerul de Interne, Departamentul Controlului Vamal şi organele fiscale, către această suprastructură s-a produs exclusiv cu scopul obţinerii de profituri necuvenite. Introducerea, după anularea procurilor, a aşa-numitelor certificate de nmatriculare pentru toţi posesorii de autovehicule, stabilirea procedurii de renregistrare a ntreprinderilor şi a SRL-urilor sunt doar cteva exemple recente ale funcţionării acestei caracatiţe criminale. Primul-ministru Vasile Tarlev este cunoscut ca fiind direct responsabil de prejudicierea cu 2,5 milioane de dolari a fabricii de bomboane Bucuria, tot el fiind principalul responsabil pentru criza pinii şi situaţia critică de la S.A. Franzeluţa. Speculaţiile la importul grului şi la achiziţia făinii pentru Franzeluţa, ca şi oscilaţiile la preţul produselor de panificaţie sunt rodul activităţii abuzive a premierului Tarlev şi a rudei acestuia, Petru Tarlev. Premierul Tarlev se mai face vinovat de gestionarea frauduloasă a mijloacelor financiare din Fondul de rezervă al Guvernului. Victor Stepaniuc, preşedintele facţiunii parlamentare a comuniştilor, a obţinut, prin trafic de influenţă şi prin eliminarea abuzivă de pe piaţă a altor agenţi economici, peste douăzeci de rute interurbane de maxi-taxi, care i aduc venituri zilnice nedeclarate de circa douăzeci de mii de lei. Protejarea favoriţilor şi persecutarea agenţilor economici care refuză să contribuie la mbogăţirea vrfurilor puterii comuniste, revizuirea permanentă a legislaţiei fiscale şi a Legii bugetului n vederea creării unor condiţii preferenţiale pentru clientela Partidului Comunist rămn preocupările de bază ale liderilor actualului regim. Eugenia Ostapciuc, preşedintele Parlamentului, şi-a nsuşit prin abuz de serviciu şi prin ncălcarea legii o locuinţă n centrul capitalei, pentru care au fost alocate ilegal din Fondul de rezervă al Guvernului 361 mii de lei moldoveneşti. Sub presiunea Eugeniei Ostapciuc, Curtea de Conturi, condusă de comunistul Vasile Pentelei, a ţinut secret, contrar Legii privind secretul de stat, rezultatele reviziilor financiare efectuate la Parlament, Preşedinţie şi Serviciul de Informaţii şi Securitate, ceea ce reprezintă un caz fără precedent. Zeci de milioane de lei sunt manevraţi de guvernanţii comunişti fără nici un control din partea organelor abilitate, a Parlamentului şi a societăţii civile. Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei a devenit un instrument de terorizare a agenţilor economici şi de estorcare a taxelor de protecţie de la oamenii de afaceri n folosul capilor regimului comunist. Drept răsplată, Guvernul Tarlev a emis o hotărre neconstituţională prin care a secretizat salarizarea angajaţilor acestei instituţii bugetare. Pentru ntreţinerea acestei structuri de forţă inutile, care dublează funcţiile MAI, SIS, ale Procuraturii şi organelor de control financiar, comuniştii au atribuit 38 milioane de lei. Sub guvernarea comunistă, contrabanda cu ţigări, alcool şi produse petroliere, traficul de fiinţe umane şi de organe au căpătat proporţii care ameninţă securitatea statului, economia naţională, nivelul de viaţă şi siguranţa fiecărui cetăţean. Criticile drastice la capitolul corupţie din partea unor organizaţii internaţionale cum sunt Consiliul Europei, Uniunea Europeană, Transparency International şi altele nu au determinat dect mimarea unor măsuri de combatere a corupţiei din partea comuniştilor. Republica Moldova a ajuns cea mai săracă ţară din Europa, fiindcă este cea mai coruptă ţară din Europa. Vina pentru această situaţie dezastruoasă i revine n totalitate preşedintelui comunist Voronin şi regimului instalat de el. Noi considerăm că, după debarcarea actualei puteri, decomunizarea societăţii trebuie să presupună nu doar reajustarea legislaţiei la normele democratice şi dez-ideologizarea instituţiilor culturale şi de nvăţămnt, ci şi eradicarea structurilor mafiote create de regimul Voronin şi celelalte grupări nomenclaturiste, care s-au succedat la guvernare de la 1991 ncoace. Cum evaluaţi şansele şi perspectivele Republicii Moldova de a se integra n structurile euro-atlantice, deziderat explicit al partidului pe care l conduceţi? I.R.: Republica Moldova nu a reuşit să valorifice oportunităţile oferite de noul context geopolitic pentru integrarea ţării n NATO şi UE. Demnitarii de prim rang care s-au succedat la guvernare din momentul proclamării Independenţei şi pnă n prezent s-au arătat incapabili să dea o direcţie fermă şi univocă politicii externe a ţării. Astfel, la ora actuală, cnd o serie de ţări din spaţiul ex-comunist au ajuns să fie admise n cele două instituţii internaţionale complementare, NATO şi UE, iar altele sunt n curs de aderare, Republica Moldova rămne la nivelul unor naive declaraţii de intenţii. ntruct ţara noastră nu-şi poate asigura suveranitatea şi integritatea teritorială dect prin obţinerea unui sistem de garanţii internaţionale, ea urmează să creeze alianţe şi relaţii de parteneriat strategic capabile să răspundă intereselor noastre naţionale n materie de securitate. n acest scop este nevoie să fie abandonat conceptul pretinsei neutralităţi n favoarea apropierii de cea mai puternică alianţă politico-militară din lume, Alianţa Nord-Atlantică. Pentru a face faţă presiunilor politico-militare externe, Republica Moldova trebuie să realizeze restructurarea Forţelor Armate şi să recurgă la ajustarea lor la standardele Alianţei, urmnd să fie iniţiate nentrziat negocieri privind integrarea n NATO. Se ştie că nici o ţară din fostul spaţiu dominat de URSS nu a reuşit să devină membru al UE nainte de a accede n NATO. Chiar dacă pentru moment oficialii de la Bruxelles şi arată rezervele faţă de eventuala admitere a Moldovei, Ucrainei şi Republicii Belarus n UE, noi apreciem că recenta extindere a UE şi obţinerea statutului de vecin al acestei comunităţi de state vor impulsiona puternic vectorul pro-european n ţările respective. Astăzi n Europa, o nouă cortină de fier devine imposibilă. Uniunea Europeană şi Alianţa Nord-Atlantică sunt organizaţii spre care aspiră toate statele din zonă. Numai integrarea n acest spaţiu politic, economic şi de securitate colectivă poate asigura Republicii Moldova o dezvoltare durabilă, care să aducă cetăţenilor ei stabilitate şi prosperitate. Ţara noastră trebuie să participe activ la procesele de globalizare şi integrare continentală şi regională. Ea aspiră la un loc demn n familia popoarelor europene, abandonnd postura de entitate statală plasată ntr-o zonă gri, bntuită de insecuritate, sărăcie şi banditism. Republica Moldova trebuie să respingă statutul de periferie a Rusiei, să se debaraseze de complexele de stat mic, aflat la cheremul unei supraputeri cu ticuri imperiale şi să refuze rolul de cordon sanitar ntre spaţiul euroatlantic şi cel euroasiatic. Fireasca admitere n spaţiul Schengen constituie un imperativ pentru statul nostru. Libera circulaţie a celor patru valori - forţa de muncă, mărfurile, serviciile şi capitalurile - va avea efecte benefice asupra dezvoltării economiei şi va determina creşterea nivelului de viaţă al cetăţenilor. Armonizarea legislaţiei economice, coordonarea politicii monetar-creditare, bugetare, fiscale, vamale şi valutare sunt condiţii indispensabile pentru derularea eficientă a proceselor integraţioniste. Fortificarea instituţiilor democratice, respectarea necondiţionată a drepturilor omului, dezvoltarea economiei de piaţă şi afirmarea principiilor statului de drept, precum şi soluţionarea diferendului transnistrean sunt factori de primă importanţă pentru apropierea Republicii Moldova de spaţiul comunitar.  Domnule Roşca, vă mulţumim! Mai reamintim că această discuţie poate fi considerată preambul al unui eveniment pe care ne face plăcere să l anunţăm cititorilor noştri: alături de alte personalităţi publice din Republica Moldova, veţi participa la seminarul internaţional Romnia şi Republica Moldova n contextul integrării Euro-atlantice organizat n perioada 11-12 iunie 2004, la Palatul Cotroceni, de către Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei Romne.

Corespondenta RGN Press

 
top

(C) 2017 Romanian Global News - singura agentie de presa a romanilor de pretutindeni
Programare si design Ideal Data Solutions